Časopis Umělec 2003/3 >> Ad: Perfektní tenze Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Ad: Perfektní tenze

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Jan Šerých | info | en cs

Perfect Tense - malba dnes
Jízdárna Pražského hradu, 19.12. 2003-14. 3. 2004
Autoři výstavy: Olga Malá, Karel Srp

Vím, není úplně namístě kritizovat výstavu, která (v tuto chvíli) existuje pouze v mysli kurátorů a v mediálních ohláškách. Můj ryze subjektivní výlev budiž tedy chápán jen jako předčasné upuštění páry. Z letáku předcházejícího výstavu se vlastně poprvé dozvídám více o koncepci velkorysého podniku Perfect Tense - malba dnes a zvláště konečné složení vystavujících, mezi něž jsem byl zařazen. Tak prapodivnou mesalianci jsem na vlastní kůži ještě nezažil, snad ani na pravidelných výstavkách Akademie. Vše ve službách té nešťastné malby:

“Heslem dne je malba duchovní a fyzicky krásná zároveň, uspokojující oko i ducha. Je čitelná v prvním i druhém plánu, srozumitelná pro laika i profesionála, avšak určitá míra přehodnocení, ironizace, parafráze se jeví jako podmínka sine qua non. Obraz v roce 2003 je obrazem po obraze, který se navrací ke klasické formě, ale s 'vetřelcem' nové mediální vizuality již bezpečně uhnízděným ve svých útrobách.”

Opravdu netuším, jakého vetřelce ve svých útrobách hřeje taková Dita Štěpánová (Roman Franta...), ale stoprocentně má nějakou jinou krevní skupinu než ten můj. Vzájemná transfúze vyloučena. Sorry. Musí se to napsat. Čtyřiadvacet spoluvystavujících (až na jednu čestnou výjimku) znám, mnohých si vážím, ale dobrou polovinu z nich bych s chutí vyměnil. S ohledem na výše citovaný postulát (k němuž se vlastně přihlašuji) a na jeho nepochopitelné naplnění v praxi by asi bylo realističtější pomýšlet na vlastní přeobsazení.

Zkrátka, byl jsem před časem kurátory osloven, příliš se netázal a rád souhlasil. Teď ale prohlašuji: Kdybych to tenkrát býval věděl, tak bych tam býval nechodil!

PS: Výstava začíná ode dneška za dva týdny; pokud se náhodou mýlím a vše bude jinak, rád se ujmu i květnaté omluvy.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…