Časopis Umělec 1999/2 >> …a pytle s česnekem dopadnou na vaše hlavy / (O alkoholu, smrti a svobodě) Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

…a pytle s česnekem dopadnou na vaše hlavy / (O alkoholu, smrti a svobodě)

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Ivan Mečl | vnitro | en cs

Vzhledem k tomu že umřel Hák, je situace ve světě zase o něco jednodušší. Umřel v hospodě jak se na správného alkoholika-volnomyšlenkáře sluší. Do doby než se objevil Cobain mi nebylo jasné komu je podobný - do té doby rozhodně nikomu. Seděl v hospodě nebo se flákal po zábavách a alkoholických výletech. Byla to imponující postava - neustále byl opilý, snažil se už za socialismu nepracovat a byl to nejzábavnější člověk jaého jsem poznal. Dělal si legraci úplně z každého a nikomu nenadržoval. Ve vesnici, tam totiž žil, už bylo jen málo chlapů, kteří by mu nedali do huby nebo si do něj aspoň nestrčili. Protože ale velmi pil a kouřil, nebylo tak těžké s ním čas od času zatočit. I když byl v podstatě naprosto neškodný, většina lidí ho nesnášela a zbytku vadil. I přes naprostou fyzickou i duševní vypitost však jeho myšlenky a především žerty nepostrádaly jakousi neobvyklou proměnlivou myšlenkovou konstrukci. Jeho ochraptělý hlas nezýval opilou prázdnotou a když ano tak dokonalou a ne opilou. Nikdy se neprojevoval tupě ani při těžké opilosti nepřestal pozorovat věci jakoby z dálky i když za plotem. Dokázal svého alkoholismu využít naprosto do mrtě - nikdy si nestěžoval i když z něj návyk udělal po třicítce invalidu. Taky nikdy nepřestal pít a nikdy snad ani nechtěl přestat pít. Dobře věděl jak se na něj zbytek světa dívá a hodně mu to vracel. On už nechtěl nikdy vystřízlivět a nebyl to strach z toho stavu. Byla to volba - prostě hrdina.
Je vůbec možné zůstat střízlivý. Nebo jinak: kdo je ještě střízlivý. Vždyť opilost si nepřivozujeme jen dobře vymyšlenými chemikáliemi ale i pocity. Mohou to být pocity fyzického vlastnictví, spokojenosti se sebou samým, stavy lásky nebo prožitky sexu. Jak je jednoduchá, snadná a silná opilost sebou samým, penězi, smutkem, nenávistí nebo štěstím. Po takových pijatikách ale nenastává zákonitě opice a zvracení. Proto také nepoznáme jestli je nebezpečné zůstávat v těchto stavech dlouho, jak zákeřná je závislost na nich a jak krutá je abstinence.
Bylo by snad dobré si uvědomit že mezi závislostmi není velký rozdíl. Hák byl ve své alkoholické závislosti stejně hrdinou jakého mu stav umožňoval jako jako byl T. G. M. opilý svou střízlivou myslí a závislý na rozumu moudrých. Hák byl od rozumu a střízlivého myšlení osvobozen a přece vedl svůj šik jednoho muže vstříc k jisté smrti v hospodě aby se osvobodil od nenávisti a střízlivé tuposti okolí a na druhé straně otec národa vedl českou sběř podobnou Hákovu okolí, do které vložit své pragmatismem opilé ideály. Ve své dlouhodobé závislosti trápil několik jezdeckých koní, spisovatelů, vojenských krejčích a filosofů. Napsal desítky knih, které jsou pro okolí nebezpečné už množstvími ve kterých vyšly ale ideály, které jsou v nich obsaženy skutečně opily jen několik melancholických intelektuálů - takztéž druh závislosti - množstvím srovnatelných s partou věrných, která obklopovala notorického šprýmaře Háka. Na rozdíl od něho však národ svého nepříčetného blouznivce miluje nebo si alespoň myslí že tomu tak je, a to jen kvůli tomu, že mu lichotil a přeceňoval ho, nebo si alespoň myslí, že tomu tak bylo. Hák se jen posmíval relitě a šklebil se svou strašlivou mimikou na přísedící - kdo nic nepochopil nic si neodnesl a přece bylo co.
Tento editorial nebyl o umění, protože pokud chceme umění pochopit nebo ho přímo tvořit, musíme na něj přestat myslet. Stejně tak, chceme li se dotknout nějaké smysluplné podstaty a najít řešení konkrétních problémů musíme vše jaksepatří zatemnit a zamotat a chodit nepřetržitě kolem stále horké kaše. Když už se přirovnává nějaký problém k horké kaši, co to asi musí být za hnus aby se v tom člověk brodilů ne li do troho skákal rovnýma nohama. To je lepší si dát dalšího panáka.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…