Časopis Umělec 1999/3 >> Hra na umění / (Václav Stratil a žáci v Mánesu) Přehled všech čísel
Hra na umění / (Václav Stratil a žáci v Mánesu)
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Hra na umění / (Václav Stratil a žáci v Mánesu)

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Lenka Lindaurová | reviews | en cs

Nejsem si jistá, co studenti brněnské fakulty výtvarných umění pod vedením Václava Stratila stvořili, jejich učitel to určitě ví: po některých apropriačních akcích (přivlastnil si například Václava Boštíka, Andy Warhola nebo Jiřího Davida) se mu podařilo připravit i jakousi antivýstavu, která paradoxně říká, čím umění nemůže být. K umění se vztahuje jako k pojmu, který má své zažité konotace, ale také jako k sumě poněkud rigidních informací, roztříděných podle uznávaných pravidel.
S dětskou hravostí vytváří Stratil své radostné variace na známé autory - Opie, Morandi, Demartini, Kovanda - i směry (op art). Celá hra působí nenuceně jako vtipně splněný studentský úkol. Přitom si tyto autory převádí nejjednodušší formou: barevnými lepicími páskami, izolepou, reflexivními samolepkami, potahovým plyšem. Když ale pokračuje se svými žáky ve společných monochromech, dotahuje svůj nedogmatický výklad „umění“ až na hranu uvěřitelnosti. Zlehčování žánrů i těsných poměrů na výtvarné scéně vrcholí v instalaci několika monochromů s názvy Zlatá, Fialová, Kovanda, kde jeden z českých žijících autorů slouží jako stylotvorný název. Dá se říci, že Stratil touto metodou demonstruje i svým žákům, jak lze umění vnímat, a jak otevřené jsou jeho hranice. Jako by se svými žáky řešil možnosti a variace přivlastnění si jiných děl, cizích myšlenek tak, aby si studenti ověřili něco sami na sobě a připojili se k vytvoření části nekončícího řetězce.
Svého vlastního učitele si vypůjčila Lenka Pavlíková a namalovala jeho portrét jako Andyho Warhola na plochu zrcadla, čímž dokonale zpochybnila směr apropriace. Pocity šťastného insitního malíře si vyzkoušela Iveta Kadlecová na obrazech s nejbanálnějšími tématy (koláče, džbán, bačkory) a bez malířských ambicí. Stupiditu bez skrupulí si rovněž vychutnává Aneta Soukupová v psích malířských etudách. Komiksový feminismus, možná přehnaně apelující, a proto ne příliš vtipný, prezentuje Blanka Jakubčíková. Z této hry vypadla, aniž by to zřejmě pochopila, pouze Anna Irmanovová, která je zkrátka mimo „jamku“.
Velmi zvláštní polohu výstavy tvoří zvětšené a narychlo malované ilustrace z jakýchsi dětských knížek Václava a Aloise Stratila. Nepůsobí jako cynická vzpomínka, spíš jako další manifestace „výroby“ nových malých robotů mutujících pravé umění.
Jiným stylem řeší způsob naplnění obrazu Pavel Joza, který zcela dekorativně zaplňuje plochu květinovými motivy. Posunutý problém identity se snaží zachytit Alois Stratil v autoportrétech.
Největší symbiózu s učitelem projevuje Jan Nálevka a Sylva Novotná, kteří jsou schopni pracovat se Stratilem na společném díle. Představuji si velmi těsnou spolupráci: jeden maluje na jednom konci plátna, druhý na druhém a přibližují se. Zástupnost člověka, umělce se zdá jako něco naprosto samozřejmého, ovšem s vyloučením svévolné náhody či automatu, který by umění vymyslel za nás.
Václav Stratil musí být velmi zábavný pedagog. Výstava jeho ateliéru (dal mu k dispozici vlastní termín v Mánesu) se nenápadně a právě výjimečně vtipně ptá, co se stalo s uměním v tomto století, co si myslí umělci o své pozici v umění, co za umění vůbec považujeme. Ptá se jakoby mimoděk, jako když se jí umění vůbec netýká.
Možná se v konfrontaci s ostatními „závažnými“ výstavami bude zdát tato prezentace jako marginální, ale je to docela důležitá akce, která ledacos vypovídá o stavu umění v Čechách. Jaké je to naše společné téma? Hlavně nedělat umění!
Václav Stratil: Společné téma. Mánes, Masarykovo nábř. 250, Praha 1. Od 18.3. do 4.4.1999.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…