Časopis Umělec 1999/4 >> Bělehrad - dovedete si představit? Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Bělehrad - dovedete si představit?

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

bělehrad | en cs

Bělehrad - dovedete si představit?
Původně jsme měli dojem, že nebude problém sestavit válečný materiál se současnou bělehradskou uměleckou scénou po internetu. V následujících útržcích informací, které se k nám dostaly a týkaly se věcí, je však vidět, že svět baví jen typické válečné zpravodajství a vlády přejí jen specifickým referencím o stavu věcí. Nezávislé umění je pro válečníky příliš nesrozumitelné a vyvolává další podivné otázky a odpovědi v již tak ideově zmateném konfliktu.
Umění je pro mnohé postkomunistické země (ale nejen pro ně) jen ozdobnou třešničkou na pseudodemokratickém dortu a nikoli tvůrčí partner s plnohodnotným názorem na věc. Je totiž přijatelnější se handrkovat o původce toho či onoho masového hrobu, nebo o to, zda se omylem ustřelilo víc hlav civilistům místo vojákům. Umělec může klást horší otázku - co se tady děje? Může inteligentně a nekompromisně ukázat zrcadlo bandě maniaků a pokrytců, ať je skrytá kdekoli a za cokoli.
Vzhledem k tomu, že byli bělehradští umělci vypuzeni z internetu, nemůžeme vám předložit materiál podle našich představ. Naleznete ho v některém z dalších čísel, pokud se celou situaci umělců v Bělehradě podaří zrekonstruovat. Zkuste si třeba sami zadat, jen tak pro zajímavost, v internetovém vyhledávači heslo "Beograd". Ale jestli máte slabší nervy, tak to nedělejte, je to mnohdy drsnější než televize - krutost a propaganda tak zhruba na pět hodin nevolnosti u počítače.

... nemluvě o náletech
V Bělehradě se v tyto dny konají veřejné akce, ale musíte mít na paměti, že většina z nich je kontaminována patriotickými populistickými podtónem. Jinými slovy, prostor pro kritický diskurz je hodně omezený a já je nepovažuji za zajímavé. Na druhou stranu existují určité projekty, které nejsou určeny pro veřejnost. V současné době pracuji s skupinou umělců Apsolutno na projektu pro internet. Tento projekt bude prezentován na websitu c3 v Budapešti (www.c3.hu). Nejde o protiválečné umění, jak by se dalo očekávat, ale o osobní výpovědi umělců, protože si myslíme, že v situaci, kdy se rozšiřuje množství pravd je přesvědčivá jen osobní zkušenost. Dám vám vědět, jaká je adresa tohoto projektu. Několik lidí se sdružilo také kolem týmu Cinemarex, kteří pracují na svém websitu. Ten bude prezentován v Holandsku. Je tu také projekt pohlednic, na němž pracujeme společně se Cinemarex. Za daných podmínek je ale tvorba velice těžká: nedostateční finanční podpora, cenzura, výpadky elektřiny, nemluvě o náletech.
Dejan Sretenović, ředitel Sorosova centra současného umění v Bělehradě, 18. května 1999

Apsolutno
V současné době jsme roztroušení. Dva lidé jsou v Budapešti, jeden v Somboru v Jugoslávii a jeden v San Francisku. Dokončujeme audio projekt, na němž jsme začali pracovat už v Novém Sadu. Jde v něm o zaznamenávání "absoluteně" skutečných zvuků jednou týdně po dobu jednoho roku na rozličných místech v Novém Sadu. Třicet sekund tohoto zvuku se pak vysílá na rádiu jako virus, bez jakéhokoli ohlášení. Projekt jsme ale kvůli válce nedokončili. Poslední zvuk, který jsme nahráli, byl zvuk sirén při leteckém útoku. Právě dokončujeme CD těchto zvuků, na jehož bookletu budou fotografie z těchto míst.
Náš website s informacemi a obrázku byl bohužel jugoslávskou vládou zrušen (byl součástí nezávislé stanice B92). V nejbližší době website opět zprovozníme na jiném místě.
Zoran Panteli, Bojana Petri, 17. května 1999






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.