Časopis Umělec 2002/3 >> Znejasněné vidění (Jakub Špaňhel) Přehled všech čísel
Znejasněné vidění (Jakub Špaňhel)
Časopis Umělec
Ročník 2002, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Znejasněné vidění (Jakub Špaňhel)

Časopis Umělec 2002/3

01.03.2002

Václav Hájek | umělec | en cs

Jakub Špaňhel, čerstvý absolvent školy Milana Knížáka na Akademii výtvarných umění v Praze, vytváří v současné době otevřený cyklus obrazů kostelních interiérů. Čtyři z těchto obrazů vystavil pod názvem Baroko na letošní přehlídce absolventů AVU ve Veletržním paláci.
Zpracování tématu se v průběhu času proměňuje; a mohlo by se zdát, že téma samo je jen prvotní pohnutkou k prozkoumávání formálních možností malby. Od počátečního chiaroscurového pojetí se autor propracovává k abstrahovanějšímu záznamu gestické akce. Špaňhel zkouší různé malířské metody v rámci určitých limitů, jež představuje především téměř naprostá monochromnost, prolamovaná pouze občas jinobarevnými nádechy. Většina jeho velkoformátových obrazů vytvářených řídkým akrylem také pracuje s valéry černé a bílé, několikrát se objevuje navíc zlatá barva.
Ačkoli se Špaňhel postupně propracovává k expresivnímu kaligrafickému projevu, což svádí k domněnce, že cílem malířské akce je sebevyjádření, nemůžeme se zbavit pocitu, že autorův vizuální vjem zde není pouze druhotnou záležitostí, respektive pouhým spouštěcím mechanismem, roznětkou umělecké práce. Podobně se nedomníváme, že by byl motiv jeho děl zástupný, nahraditelný jakoukoli jinou tematizací. Naopak — motiv zřejmě reaguje na určité očekávání spojené se středoevropským či pražským kulturním prostorem, jemuž se přisuzuje “genius loci”. Špaňhelovy obrazy však nevycházejí vstříc turistické poptávce v tom smyslu, že by byly prodejné např. na Karlově mostě. Naopak — byly by pravděpodobně zcela neprodejné. Důvodem je jejich minimální znaková povaha, tím minimálnější, jak se zvyšuje jejich kaligrafické, “abstraktně-expresivní” traktování. V žádném případě nemůžou fungovat jako logo turisticky vyhledávaných atrakcí, ilustrující podobně jako fotografie nebo upomínkové předměty retrospektivní obzírání zážitků z dovolené. Na rozdíl od tváře Franze Kafky nebo siluety Hradčan by Špaňhelovy obrazy na tričku či pohlednici vždy působily jako neforemná skvrna, znečištění. Zde narážíme na motiv, který lze pochopit jako prodloužení pozdně impresionistického objevu určitého typu vidění, jež můžeme označit za vidění nerozumějící, nerozeznávající apod. Malíř v podstatě nechápe, co se v jeho vizuálním vjemu odehrává, nepředává nám znakovou informaci o povaze prostoru, rozmístění a funkci předmětů v něm. Vidění je rozostřené, chybí racionální výklad situace. Autor postupně rezignuje i na základní informaci o rozložení světla a stínu, jež hrála hlavní roli v malířské skice od ustavení novověkého způsobu zobrazování a má místo v každém “znázorňujícím” obraze ať už rukodělné nebo technické povahy. Přesto je zde znázorňovaný vizuální vjem významný nejen svou funkcí roznětky expresivní akce, ale i svou rolí v procesu znejasňování, znejisťování, provokace. I Špaňhelovo využití sprejů naznačuje, že autor je vandal, provokatér (možná v návaznosti na tradici čínských “excentriků”), což opět potvrzuje jeho zájem o gestickou kaligrafii. Autor narušuje konvenční, tj. znakovou povahu všednodenního myšlení a vidění, jehož jasnost a přehlednost jsou víceméně komerční nástroje. Konfrontuje nás s chaotickým stavem reality odvozeným z “nerozumějícího” vjemu dramatického kostelního interiéru.
Volba tématu i autorova výtvarná strategie mají řadu paralel. Expresivní rozvinutí určitého tématu s cílem zachytit individuální emoce najdeme ve zmiňovaném abstraktním expresionismu (W. de Kooning ad.). S rozostřením vidění, ale především s prací s “vandalskou” skvrnou a tekutostí barev se setkáme u “nových divokých”. Zaujetí ztemnělou atmosférou kostelních prostor se objevuje v “českém informelu” a zmínit bychom mohli i skutečně barokní “šerosvit”. V práci s tímto rejstříkem rozpoznáváme autorovu snahu o zmapování možných přístupů k danému úkolu. Není však náhoda, že se zde objevují hlavně metody pracující s narušováním formy, s “beztvarostí”. Špaňhel není klasicizující, nýbrž disharmonizující malíř. Narušuje znakovou rozpoznatelnost a formální pevnost a nahrazuje je víceznačností a tekutostí. Cílem této znejasňující strategie není sebevyjádření, ale ukazování určitých možností reality, možností vidění světa jako hádanky, jako hutného dojmu bez tvaru. K tomuto poznání se autor dopracoval přes sledování některých tradičnějších a moderních malířských metod na pozadí celostního tématu kultovního místa.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…