Časopis Umělec 1999/1 >> Frackovy zkušenosti Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 1
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Frackovy zkušenosti

Časopis Umělec 1999/1

01.01.1999

Lenka Lindaurová | vnitro | en cs

Poštěstilo se mi, být nazvána konkurenčním časopisem nevychovaným frackem a ještě se pod tou nálepkou potkat s významným kurátorem, scénáristou a režisérem Martinem Dostálem. Nevychovaný fracek je podle pisatelky článku Vlasty Čihákové-Noshiro (Poděkování Karlu Babíčkovi, Ateliér č. 1/99) český překlad „enfants terribles“, což je metaforické označení, za které by byl vděčný kdekterý kritik či umělec, a které - předpokládám - už většina našich čtenářů považuje za archaické.
Do díků galeristovi Karlu Babíčkovi jsem se dostala na první pohled jako pouhá ilustrace nepochopitelného nevděku vůči jeho dlouholetým zásluhám. To je samozřejmě blbost, protože jsem ve své profesi projevila dostatečně pozitivní vztah k jeho galerii Behémót i k jeho činnosti v Nové síni (ostatně v článku je i dost záměrných nepřesností, jež mě nebaví komentovat). Fracek jsem, protože jsem Babíčkovi dala reflexovské Never more za to, že ukončil svoji galerijní práci a ponechal dvě slušné galerie jejich osudu. A nebaví mě to opět komentovat, protože by to bylo zbytečné a trochu trapné. Důležitý je totiž druhý plán článku, ve kterém lze rozkódovat ublíženecky motivovanou potřebu vynadat někomu, kdo si dovoluje (ale ptám se co, proboha?) na galeristu, jehož byla autorka zmíněného poděkování dlouholetou spolupracovnicí a kurátorkou, ale hlavně někomu, kdo léta kritizuje - a to zcela oprávněně, dají mi za pravdu ti, kteří už vůbec nemají čas psát o tak špatných výstavách - činnost výstavní síně Mánes, jehož je autorka šéfovou, nebo přesněji je zodpovědná za jeho výstavní činnost a téměř všechny výstavy kurátoruje. Jejím nejvytrvalejším kritikem je Martin Dostál a po něm hned já, a proto jsme ti frackové nevychovaní. Polemizovat v takovém případě o tom, jak se má chovat vychovaný kritik smrdí přece banálností, v horším případě pochlebováním. A prohlášení Čihákové-Noshiro, že nechápeme nuance galerijní ekonomiky nebo tradice místa či dokonce potřeby širší veřejnosti (to už je snad ironie, ne?) musí zkrátka v plátku jako je Ateliér (já dělám konkurenční Umělec a Dostál spolupracuje s konkurenčním Detailem) vypadat jako výhružné dopisy Bratrstva kočičí pracky Rychlým šípům - tedy asi naopak, kdyby ovšem hypoteticky uměla družina Rychlých šípů vůbec nadávat či vyhrožovat. A pak je tam ještě spousta pikantností, že třeba nemáme lézt do zelí Milanu Knížákovi, protože on tady má na frackovství monopol, ha! Další popularitu už konkurenčnímu médiu ale dělat nehodlám, někdo by si mohl myslet, že je zábavnější než my. (Ostatně - v naší družině mi všichni toho nevychovaného fracka závidí.)






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…