Časopis Umělec 1999/8 >> Designers Republic | Přehled všech čísel | ||||||||||||
|
|||||||||||||
Designers RepublicČasopis Umělec 1999/801.08.1999 BLN | design | en cs |
|||||||||||||
V Británii dnes asi nejpopulárnější designérské uskupení vzniklo v roce 1986. DR jsou považování za nejprovokativnější, nej-odvážnější a nejvíc napodobované. Jejich grafická práce jim získala velmi působivý seznam klientů od globálně známých (jako Nike, Sony, MTV...) po místně významné (Warp, Gatecrasher, The Crucible...).
Jak se cítí Ian Anderson - jeden ze zakládajících členů DR - po 14 letech úspěchů? Co se změnilo v jejich práci s nástupem nových médií? Jak se změnili oni? Vadí jim, kolik lidí je napodobuje? „Myslím, že se to nedotklo podstaty naší práce. Neděláme obal desky - vytváříme svébytný design, který se potom ocitne např. na obalu desky nebo na tričku. Dobrý koncept se dá použít v rámci jakéhokoliv média. Pro nás byly vždycky podstatné dobré nápady. Často se nás ptají, jestli nechceme dělat video, webové stránky a tak, ale pro nás není grafický design odrazovým můstkem do jiné oblasti. Je svébytným médiem. Je to jako ptát se fotografa, kdy natočí film. Dobrý fotograf může vyjádřit jedním obrázkem víc, než průměrný filmař celovečerním filmem. Dostatečně kreativní člověk může realizovat své nápady i v jiné disciplíně, ale není dobré to dělat jen proto, že to zrovna frčí. Internet mě například zajímá, jeho možnosti jsou obrovské a myslím, že v současnosti se nevyužívají dobře. Pokud jsi ve 20 otevřený a tvořivý, pokud nezapadneš do rutiny, pak není důvod, aby z tebe za dvacet let byl někdo jiný... Pokud se chceš jako umělec nechat zaměstnat a vydělávat peníze, je to v pohodě, ale nejsi žádný designér. Design je výsledkem namáhavého tvůrčího procesu. Pokud někoho kopíruješ, je to jen aranžmá už existující skladby. Nejlepší je zkusit nemožné a uspět. Hned druhá nejlepší možnost je pokusit se o to, a nechat toho, když to nevychází... Nejhorší je bezpečná průměrnost. Kolem jsou zástupy lidí, kteří produkují ‘pěkné’ věci.” TAK CO TO VLASTNĚ JE GRAFICKÝ DESIGN - UMĚNÍ NEBO KOMERCE? „Nezávisle na tom, jak dobrou práci při komerční zakázce odvedete, dá se posuzovat jen v rámci produktu, pro který je určena.” Proto DR vytvářejí vlastní věci, práce, které nejsou limitovány žádnými závazky vůči klientům a kde vzniká prostor pro socio-politické komentáře. Jejich volná tvorba má stejně velký ohlas jako komerční zakázky, vystavují po celém světě. „Můžete si tomu říkat, jak se vám líbí: umění, grafický design... spousta sraček...”
01.08.1999
Doporučené články
|
Komentáře
Článek zatím nikdo nekomentovalVložit nový komentář