Časopis Umělec 2000/3 >> Expo 2000 Přehled všech čísel
Expo 2000
Časopis Umělec
Ročník 2000, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Expo 2000

Časopis Umělec 2000/3

01.03.2000

Lenka Lindaurová | info | en cs

Důvody a cíle mezinárodních výstav, kde se představovaly především novinky vědy, techniky a průmyslu se zcela vyčerpaly a tak se z těchto přehlídek staly spíš obří disneylandy s panoptikálními pavilony, do kterých se nasype neuvěřitelné množství peněz a které jsou pro mnohé jednotlivce lukrativními zakázkami. Co by ukázal statistický průzkum dnešních návštěvníků Hannoveru, lze jen odhadovat: dost jich přijde pracovně, většinu pak tvoří víkendoví konzumenti poutí a supermarketů.
Expozice pavilonů málo souvisí s uměřeností, dobrým vkusem a genialitou. Překvapující je fakt, že většina postkomunistických zemí má potřebu své stánky zkulturnit uměním (a s námi ještě Dánsko), ale většinou právě zvolí různé pseudoartefakty. Ale ani tzv. „seriózní“ umění tu nemá co dělat. Pouť potřebuje odlehčení, odstup a ironii.
K pozitivním momentům patřil určitě i český pavilon autorského týmu D.U.M. architekti, který je architektonicky čistý, úsporný a pohledný. O expozici nelze nic kladného napsat. Šalamounsky vyřešilo svůj pavilon Rumunsko, které postavilo stavbu z lešení a nechalo ji zarůst břečťanem. Umírněnost a přitom zajímavost si udržují i pavilony pobaltských republik – Litva, Lotyšsko a Estonsko. Bombou Expa se staly pavilony Holandska a Švýcarska. Holandský předvádí svobodomyslný projekt otevřené stavby simulující zemské vrstvy a naplněný zelení, švýcarský pavilon architekta Zumtora je založen na prezentaci stavby samé, která je pouze složena z dřevěných trámů vytvářejících labyrint.
Nové století by se už mohlo bez takových akcí určitě obejít a zkusit se zaměřit na nesmysly nového druhu.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."