Časopis Umělec 2005/1 >> *Jak maluje pravá zpěvačka? Přehled všech čísel
*Jak maluje pravá zpěvačka?
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

*Jak maluje pravá zpěvačka?

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Lenka Klodová | nové tváře | en cs

Vladivojna La Chia
živelně řádí na pódiu ve světle reflektorů, zpívá své texty, buď česky nebo jen tak, svahilsky. Má zajímavý rozsah hlasu, dost drsně posazeného. Protože je taky výtvarnice, vlastně multiumělkyně – vytvořila i videoklip – řídí celý výraz skupiny Banana. Na pódiu zastupují výtvarné umění hlavně převleky – její ikonickou barvou je červená. Má ještě bílý převlek s rokokovou parukou a zlatou ptačí maskou, jako z Mozarta. Bez paruk pak zpívá a křepčí s ulízlými vlasy do drdolu a vypadá jako mladá baletka z konzervatoře za školou. Centrálním objektem koncertu, který obstojí i jako výtvarné dílo, je kytara – na silničním patníku s lesknoucími se odrazkami natažené červené provázkové struny. Vlastní práce – v tu chvíli začneme cítit pedagogickou influenci Petra Lysáčka, u kterého Vladivojna v Ostravě studuje. Dění na jevišti se přelévá do montáží „Šachy“ a „Člověče, nezlob se“. Jsou to fotografické choreografie krutých stolních her, hrané a tančené samotnou Vladivojnou. Hlavní hrdinkou maleb Vladivojny je Dívka, která hraje na kytaru v klubech. Prostory vypadají jako ostravský Černý pavouk, kdyby ještě existoval a kdyby jeho cihly zářily halucinogenní směsí barev. Obrazy jsou pro klidnější povahy těžko stravitelné, množství barev a prolínajících se tvarů si stěží zachovává soudržnost. Mnohem lépe se Vladivojně daří v kresbě, která má omezenější rejstřík. Její kresby z erotického veletrhu z roku 2002 jsou dekadentně dekorativní a dost přesně vystihují i určitou odpornou atmosféru podniku. Skvělá je i od boku vypálená kresba zpěvačky Bjork. Ve všech dílech Vladivojny vidím skrytý podobný motiv – ženskost, která je sebevědomá, ale zároveň má potřebu siláckých gest, útoků s drápky ven. Formálně: punkové rokoko bez zaměřeného nepřítele.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.