Časopis Umělec 1999/7 >> Malamut Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 7
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Malamut

Časopis Umělec 1999/7

01.07.1999

Lenka Lindaurová | info | en cs

Pošesté a naposled se letos v listopadu objevili v ostravských ulicích performeři, aby si zaexhibovali v rámci akce Malamut, která sice do Ostravy přivedla v minulosti nejrůznější i zaharniční umělce, s uhelným městem však bohužel výrazněji nepohnula. A tak se na náměstí objevil hrobeček Josepha Malamuta a nastalo loučení.
Malamut odstartoval zpěvem vlastních písní Petr Nikl. Kamera Skura vystoupila s Mobilním kvartetem a zaimprovizovala s melodiemi svých telefonků. Pánské pěvecké sdružení Krása parodovalo lidové písně nebo zpívalo úplné nesmysly. Petr Lysáček, který využívá uměleckých akcí k ukojení svých neřestí, si dal Kuřáckou pauzu a složitě kouřil a vydával zvuky. Mario Chromý kromě sóla s nehrající kytarou intervenoval do obrazovek televizí prodejny Sony v centru města. Právě on zakopal také malamuta. Studenti Petra Čiklová, Jiří Martuška a Petr Pavlán demonstrovali ve vysokozdvižných plošinách setkání kosmické lodi Apollo a Mir a přátelskou výměnu kosmonauta. Pod nimi na zemi vznikaly barvou malované letové dráhy podle pohybu těles v kosmu.
Pavel Ryška zařídil bezdomovcům na náměstí skromný byteček a bydlel tam s nimi. Tomáš Vaněk zprostředkoval spreyem a pomocí šablony rychlé propojení na hromadné zvonky i těm, kteří o to moc nestáli, jako firmě Eurotel, policii a Magistrátu. Přímo v budově Magistrátu demonstroval proti jeho zatuchlosti Jiří Surůvka a jeho statisté. Společně obsadili všechny kabiny permanentního výtahu a akcí Pater noster, oroduj za nás donutili úředníky chodit hodinu pěšky do čtvrtého patra a číst letáky typu Kultura města jsme i my, Otcové města – krkavčí matky ad. Pouliční divadlo Život Fanta Zije a Skrytá tvůrčí jednotka K´d zahráli představení na téma město. Petr Lysáček vztyčil nad opuštěnou Květinovou síní na náměstí květinu z odpadního potrubí a večer obcházel s košíkem s květinami z izolačního materiálu a lepicí pásky nejdražší restaurace. Na závěr zahrál v hospodě Černý pavouk brněnský Almanach vítrholc představení Christmastour.
Když si Ostrava Malamut nezaslouží, ať ho příští rok má Praha. To plánuje i její poslední organizátor René Rohan.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.