Časopis Umělec 2016/1 >> Obsah 2016/1 Přehled všech čísel
Obsah 2016/1
Časopis Umělec
Ročník 2016, 1
11 EUR
12 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Obsah 2016/1

Časopis Umělec 2016/1

04.10.2016 11:23

Divus | en cs

Řešení
Borjana Dodova
Pohled zvenku

Kam se ještě vydat za empatií, kde hledat soucit s lidstvem? Borjana Dodova se domnívá, že obnova anebo posílení pouta k veškeré humanitě záleží i na tom, odkud se na ni díváme. Jestli z výšky mrakodrapu nebo z oběžné dráhy. Zkušenosti těch, kteří na vlastní oči spatřili zeměkouli z vesmíru, inspirují autorku k úvaze o tom, jestli bychom za tímto účelem neměli ty, kteří mají moc něco změnit, vystřelovat do kosmu.

Kritika
Palo Fabuš
ORBIS PICTUS MACHT FREI

Kdo je to Varlén, odkud se vzal? Jak vypadá ten, jehož kroky dusí štosy papírů a vyhozených časopisů na skládce sběrného opadu? Kam zmizeli všichni lidé, a čí smích se ozývá zevnitř opuštěných sémiotických vraků? Tato kritika však nehodlá omamovat třeskutě poetickými otázkami. Tato kritika nabízí odpovědi!

rozhovor
Beth Fox
Mike O'Brien se mě dotknul

Jak bychom vůbec mohli brát vážně dospělého muže, který sedě v metru pojídá krémové vajíčko? ptá se Beth Fox. Dnešní generace mužů-dětí představuje problém, se kterým se budeme muset teprve srovnat. Pro vstup do jejich světa budou kresby Mikea O’Briena možná dobrým začátkem.

Filosofie
Maurizio Lazzarato
Genealogie dluhu a dlužníka

Italský sociolog a filosof se vrací k Nietzschově pojetí dluhu z knihy Genealogie morálky. „Člověk,“ jak říká německý filosof „je zvíře, které smí slibovat.“ Co tato definice člověka znamená z dnešní perspektivy v otázkách úvěru, „podnikání se sebou samým“ či tzv. ekonomie času zkoumá ukázka z knihy „Jak se vyrábí člověk zadlužený“.

Architektura
Bas Groes
Zoo pro psychopaty: J.G. Ballard versus Londýn

Zubaté panorama Londýna připomínalo J. G. Ballardovi encefalograf zanedbané duševní krize. Bas Groes v rozsáhlém díle slavného britského spisovatele zkoumá jazyk architektury jakožto výrazu politik, sociální skutečnosti a jejich proměny.

Architektura
Rab Harling
Inverze/Reflexe: Balfron Tower naruby

Rab Harling, dočasný obyvatel známého architektonického skvostu londýnské architektury popisuje, jak se umění a umělců zneužívá v rámci záludné PR strategie. Tzv. artwashing funguje tak, že pod záminkou kultivace a poskytnutí prostoru zpravidla chudým umělcům se maskují skutečné obchodní zájmy, které například jako v případě Balfron Tower potlačí původní sociální záměr architektury, tím, že se zbaví původních obyvatel z nižších tříd.

Architektura
Seanie O’Shea
Podfuk s věžákem

Detailní popis artwashingu v případu s Balfron Tower. Seanie O’Shea popisuje, jak se soukromá společnost spikla s městskou částí, kde sídlí Balfron Tower, aby za pomoci umělců vystrnadila letité a nepříliš „výnosné“ nájemce za účelem genetrifikace.

Architektura
Co pro vás znamená Balfron Tower? Přepisy rozhovorů

Život ve věžáku navrženém Ernö Goldfingerem znamená pro někoho kus života, někdo jiný si s ním zase spojuje období nedostatku a další zase dobu, kdy se změnil on sám.

Architektura
Jemima Foxtrot
Balfron Tower

Osud londýnského věžáku zbásněný mladou performerkou, básnířkou a zpěvačkou Jemimou Foxtrot.

Esej
Roi Rozen
Poskvrněné portfolio. O práci a životě Justiny Frankové

V meziválečné Paříži působila nenápadná a přitom osobitá židovská umělkyně a spisovatelka. Stýkala se s Bataillem, Bretonem i Tzarou, jen se na ni mezi všemi těmi muži tak nějak zapomnělo. Úryvek z eseje Roiho Rozena zkoumá komplikované vztahy aktérů historické avantgardy se ženou jako zamlčeným předpokladem.

Pozůstalost
Justina Franková
Sladký pot

Úkazky z nezastřeně bataillovské literární tvorby Justiny Frankové. Živočišnost, nihilismus a nepokryté tělesné rekvizity.

Povídka
Usáma bin Ládin
Islámské milénium

Ať už má Seymour Hersh pravdu nebo ne, bin Ládin je dead. Než však zatřepal bačkorama, stihl sepsat cestopisnou sci-fi povídku o budoucnosti Ameriky, tedy vlastně Mehriky – ruinami poseté a liánami obrostlé upadlé civilizace. Co muslimští cestovatelé v této zapomenuté zemi objeví, se dočtete ve zkrácené verzi příběhu.

Komiks
Radkin
Somnambulance

Máte problém a nevíte co dělat? Volejte Somnambulanci! Pomůže i s hledáním smyslu života.

Art projekt
Felipe Cortes Clopatofsky
Post-Evolution Game

Kolumbijský umělec ve svých malbách dovádí do aktuálních důsledků úvahy, kam se bude ubírat evoluce ve skládkách odpadu, které na hladině moří již teď vytvářejí nemalé ostrovy. Anebo: jak budou vypadat nákresy biologů budoucnosti, kteří na těchto ostrovech stanou jako kdysi Darwin na Galapágách.

Profil
Ivan Mečl
Bag of Man

„Rozuměl kdy vůbec někdo Stu Meadovi? Rozuměl Stu někdy sám sobě, když často otevřeně lituje toho, co řekl v rozhovorech pro média?“ ptá se vydavatel v textu z nové knihy o tvorbě tohoto amerického podivína.

Kritika
Lenka Klodová
Slovo matky

S masturbačními obrázky Stu Meada to není tak jednoduché. Ačkoli je lze ocenit i bez dodatečného vysvětlování, leccos vyzní jinak, když se dozvíme něco o autorovi. Česká umělkyně, která sama  často pracuje s nahotou, ve své úvaze přibližuje umělcovo dílo na pozadí jeho tělesnosti.

Literatura
Zinovij Zinik
Zní to povědomě čili Zvíře z Artěku. Gotický román

Zinovij Zinik je všímavý londýnský "muž z davu", jeden z uprchlíků z intelektuální Moskvy osmdesátých let a jeruzalémský hledač cest falešných proroků. Jeho nejnovější kniha je inspirována skutečným příběhem umělkyně posedlé mrtvými zvířaty. Rozvíjí v ní ideu zvukového experimentu, který se fatálně vymknul z rukou svého autora a odhaluje historické spiknutí pedofilů v krymském Artěku.

Budoucí
Martin Kohout
Drahá Muell

Aktuální číslo uzavírá literární text Martina Kohouta, který představil  na přelomu let 2015 a 2016 na své výstavě v pražské Polansky Gallery pod názvem „Vtipy, které si stroje vypráví o lidech: 1. nálev“. Ačkoli jej měl návštěvník výstavy k dispozici také v písemné formě, jde především o zvukový záznam, na němž Roland Meijer Drees čte dopis hlasem sira Davida Attenborougha. Text je přetištěn z General Fine Arts Journal (ed. Tom Clark).

 






04.10.2016 11:23

Komentáře

tvl | 08.10.2016 02:11
todle je hoax nebo fakt vysel umelec???

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…