Časopis Umělec 2001/4 >> Obrazy k bydlení a přemýšlení Přehled všech čísel
Obrazy k bydlení a přemýšlení
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Obrazy k bydlení a přemýšlení

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

waanja | reviews | en cs

Isabela Grosseová, Obytné obrazy, Galerie Jelení, 25. 9. – 26. 10. 2001
Přechod z relativně bezpečného zázemí ateliéru do reálného života bývá pro čerstvé absolventy výtvarných škol obtížný. O to důležitější je proto snaha některých galerií umožnit jim dále pracovat s výsledky jejich absolventské práce. Takovou pozornost si určitě zaslouží Isabela Grosseová, která na Akademii výtvarných umění prošla ateliéry malby, architektury a intermédií. Část jejího závěrečného souboru Obytné obrazy byla k vidění v pražské Galerii Jelení.
Název práci umisťuje na umělci často navštěvované, a přesto ne zcela přesně definované území mezi výtvarným uměním a architekturou, respektive interiérovým designem. Autorka sama jako hlavní impuls uvádí rigiditu naší současné architektury, která jako by existovala jen pro sebe (nebo pro fotografie) a nenechávala místo pro lidi a už vůbec ne pro umění. Zatímco zahraniční umělci na pomezí designu pracují se sociálně-politickými aspekty a se vztahem k utopickým direktivám meziválečné avantgardy, pro Grosseovou to není příliš důležité a zajímá se jen o dialog mezi uměním a architekturou. Uvážíme-li však, že pro Karla Teiga nebo ruské konstruktivisty byla architektura uměním budoucnosti, pak soběstačný neofunkcionalismus (stejně jako malý dosah umění) je důsledkem jejich teorií. Isabela Grosseová se tak dostává na podobný terén jako ve Švédsku působící Clay Ketter, který ve svých sochách spojuje avantgardu s IKEA-racionalitou.
Výsledné obrazy (vlastně deskové malby) jsou v první řadě trojrozměrnými objekty, které vstupují do prostoru a někdy divákům umožňují proměňovat své uspořádání (například na první pohled trochu nudná, barevně pruhovaná pozvánka se dá podle libosti skládat a rozkládat právě tak jako dva nové kusy na výstavě, které mají formu paravánů, tentokrát trochu volněji malovaných). Variabilita je nejzřejmější na “obytném výklenku” (který by uspěl i v Teigově nejmenším bytě), jenž se z posezení pro dva může proměnit i v lehátko. Avšak ani u tohoto kusu, který připomíná nábytek nejvíc, nehrají designérské a ergonomické aspekty příliš velkou roli. Hlavní je abstraktně geometrická sestava prostorových prvků, jejíž přísnost je zmírňována intuitivně volenou “lyrickou” barevností ploch. Malba dělá z objektů obrazy, ale zároveň abstraktní malbu s nároky transcendentální univerzality vrací do “služeb lidu”. Funkce nástěnných obrazů i obrazových paravánů je dvojznačná. Jejich využití jako nábytku tak zdaleka není samozřejmé, jakkoli k tomu svádějí. V Galerii Jelení se podobně uplatněná barevnost navíc přenesla i na stěny, kde sice hlavní horizontální pruh byl ve výšce obvyklého válečkového nátěru, zbytek uspořádání i barevnost však následovaly pouze vizuální cítění umělkyně.
Spojení přesného myšlení s ženskou lehkostí dělá z Isabely Grosseové talent, který má šanci uspět na naší poněkud maskulinní výtvarné scéně.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…