Časopis Umělec 2001/2 >> Vídeň se rozjíždí Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Vídeň se rozjíždí

Časopis Umělec 2001/2

01.02.2001

Vladan Šír | news | en cs

Po patnácti letech plánování
a stavění se ve Vídni konečně začíná dokončovat ambiciózní projekt MuseumsQuartier, muzeální čtvrti. Začátkem června v novém prostoru zahájila provoz vídeňská Kunsthalle, která se přestěhovala ze svého dosavadního sídla v bílé krychli na Karlsplatzu. Budovu, jež byla pro Kunsthalle domovem od roku 1992, čeká přestavba, bude obalena sklem a od ledna 2001 sloužit dále jako “project space”.
První výstavou v její hlavní síni je A Baroque Party (Barokní večírek), na níž se představí bratři Chapmanové, Wim Delvoye, Ulrike Grossarth, Yvonne Rainer, Sam Taylor-Wood
a Paul Thek. Téma výstavy odráží všudypřítomnost baroka ve Vídni
a naznačuje, že se Kunsthalle současného umění snaží vyrovnat se svou přítomností mezi muzei tabáku a přírodopisných sbírek. Kurátoři Sabine Folie a Michael Glasmeier tvrdí, že vystavení umělci “představují most mezi barokními koncepty a myšlením a dnešními pozicemi”. Chtějí dokázat, že 17. století nejen přežilo historické fasády, ale v současném umění nadále hraje významnou roli. Stejně jako barokní umělci tak Chapmanové zachycují hrůzy života na zemi, Wim Delvoye řeší představu lidského těla jako stroje, Paul Thek se soustřeďuje na obřady a rituály a Sam Taylor-Wood rozehrává alegorické příběhy v podobě panoramatických místností. Součástí výstavy je řada doprovodných programů, z nichž největší bude 30. června “Party Baroque”, velká house party v blocích E a G Kunsthalle, která je součástí kampaně Europride 2001. A Baroque Party trvá do 16. září.
Ještě před oficiálním zahájením byla v jiné části nové Kunsthalle otevřena výstava filmových projekcí Stevea McQueena, držitele Turnerovy ceny za rok 1999. Potrvá do 19. srpna. Na podzim jsou plánovány výstavy Flash Afrique (od 7. září), Televisions (od 12. října)
a Robert Adrian X (od 30. listopadu).
Vladan Šír





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.