Časopis Umělec 2003/3 >> OTÁZKY PRO UMĚLCE SOKOLA BEQIRI Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

OTÁZKY PRO UMĚLCE SOKOLA BEQIRI

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Sezgin Boynik | focus | en cs

"Pane Beqiri, mohl byste stručně vysvětlit současnou politickou situaci v Kosovu, jeho budoucnost a roli UNMIKu?
Nejjednodušší způsob, jak popsat současnou politickou situaci, je: nejasná. Nejasná kvůli nedefinovanému statutu Kosova. UNMIK je podle mne součástí bývalého jugoslávského systému, s byrokratickou, autokratickou, neúčinnou a nákladnou administrativou. V budoucnu bych Kosovo rád viděl jako nezávislý stát, který je součástí Evropského společenství.

Co si myslíte o balkánských výstavách Haralda Szeemana a Reného Blocka, jichž jste se také zúčastnil?
Právě o těchto dvou zmíněných výstavách se domnívám, že označují konec balkánských výstav jako regionálních záležitostí.

Myslíte si, že v balkánském umění dochází k nějakému hnutí?
Ne, myslím, že nic jako hnutí se tu nerozvíjí.

Jaká je budoucnost současné umělecké scény v Kosovu?
Rozhodně je na vzestupu.

Může současné umění, díla, výstavy a happeningy ovlivnit či změnit každodenní život a politickou situaci? Máte nějaké příklady z konkrétních oblastí?
Stejně jako ve své práci jsem i v tomto příliš realistický, než abych si dělal iluze. Nemyslím se, že by umění mělo moc změnit skutečnost, ani v demokratičtějších zemích.

Existuje síť umělců z bývalé Jugoslávie, kteří spolupracují. Myslíte si, že je možné použít tuto síť proti vzrůstajícímu nacionalismu a šovinismu?
Žádná taková síť neexistuje. Jen se účastníme stejných výstav. Nemyslím si, že by umění mohlo něco změnit.

Můžeme použít současné umění jako pedagogický prostředek u zemí v přechodném období?
Ne.

Jste v Kosovu šťastný? A co si myslíte jako mezinárodně uznávaný umělec o životě a práci ve vaší domovině?
Samozřejmě že jsem šťastný. Podle mě je velmi důležité pracovat ve své vlasti.

Co je v Kosovu perfektní kýč?
Opravdu nevím, kde je hranice mezi uměním a kýčem. Někdy si myslím, že takzvaný kýč odráží realitu lépe. Pokud bych chtěl definovat perfektní kýč v Kosovu, byl by to prezident.

Máte nějakou formulaci identity Albánce?
Otázka identity je velmi složitá. To, že jsem Albánec, je fakt; můj dědeček o sobě říkal, že je Albánec; můj otec také a také já jsem Albánec. Jsem Albánec a to je skutečnost, na niž nejsem pyšný, ale také mne nezahanbuje.
"





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…