Časopis Umělec 2004/1 >> Rafani 2: Nová tradice Přehled všech čísel
Rafani 2: Nová tradice
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Rafani 2: Nová tradice

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Jiří Ptáček | info | en cs

Neotrad, Mama showroom for media and moving art, Rotterdam, 14.2. – 4. 4. 2004

Mama dlouhodobě a zajímavě produkuje aktivity v oblasti aktuálních tendencí. Výstavou Neotrad se pokusila upozornit na to, jakým způsobem „interest for decorative crafts and techniques and the search for regional cultural heritage“ prostupují myšlení současných umělců. Sešla se dost nesourodá společnost: vcelku příšerné kresby návštěvníků rockových festivalů od Mikea Parého ze Spojených států, půvabné, ale nenápadité variace na historickou japonskou kresbu od Megumi Nakanové, ale i skvělé kvazimexické malby a keramiky Pepijna van den Nieuwendijka. Čeští Rafani doplnili Neotrad starší sérií Český les, jejíž vizualita je postavena na posunech folklórních siluetových vystřihovánek. Protiněmecké nápisy a zobrazené násilí v nich dosti ostře napadá české nacionální nálady po skončení světové války, ač se na první pohled zdá opak.
Pozvaná čtveřice na Neotradu byla dost formálním rozhledem po vytýčeném poli a Mike Paré například neukazoval ani na to. Ale skutečnost, že prestižní Mama věnovala pozornost Rafanům, ukazuje, že jejich sudetský projekt má skrze folklór možnost zaujmout i mimo teritorium společné historické zkušenosti.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.