Časopis Umělec 2003/1 >> Seber prachy a zmiz Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Seber prachy a zmiz

Časopis Umělec 2003/1

01.01.2003

Jiří Ptáček | news | en cs

Tranzit
Tranzit je nová aktivita na podporu současného umění střední a východní Evropy. Zaštiťuje ji kolos Erste Bank Group, a tak lze očekávat, že se nedostane do obvyklých finančních problémů a bude schopná naplňovat svůj časově neomezený plán. A zdá se, že po dlouhé době nemáme přes sebou malicherný projekt, ale velkoryse navrženou vizi.
Tranzit je založen na mezinárodní radě teoretiků, umělců a zástupců sponzora, která lokalizuje oblast zájmu: Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Rada koncipuje základní program Tranzitu, ale jeho rozvoj a náplň zajišťují filiálky v Praze a Bratislavě. Zachovat by se tím mohla rovnováha mezi integračním, mezinárodním rozměrem projektu a citlivostí vůči konkrétním potřebám vybraných destinací.
Program Tranzitu vytyčují avizované teoretické publikace, přednášková činnost a rovněž udělování vývojových cen.
Právě předáním cen v květnu letošního roku se Tranzit uvedl do zdejšího prostředí a naznačil, nakolik bude přínosný. Finanční odměny pro dva umělce a jednoho teoretika (každému Čechovi 2000 euro, Slovákovi pak o tisícovku víc) nepodmínil konkrétním výstupem. Konečně se tak někdo odhodlal k riziku, že vynaložené prostředky nenaleznou žádnou protihodnotu. Přáním organizátora je pouze krátká zpráva o procesu, jímž oceněná osoba v následujícím období prošla. Držitel ceny je současně vyzýván ke “hledání alternativních uměleckých řešení a formátů ve všech úrovních umělecké práce”.
Tranzit naznačuje, jakým způsobem se podpora současného česko-slovenského umění může ubírat: neupínat se ke galerijnímu provozu, konkrétním realizacím a směřovat víc do budoucna, než zhodnocovat vytvořené.
Otevřenost Tranzitu dokládají odlišná pravidla hodnocení v obou zemích. V Čechách na sebe rizika subjektivního výběru bere výkonná rada (Jiří Ševčík, Tomáš Pospiszyl a Vít Havránek), přestože si k širší nominaci zvou poradní sbor 25 teoretiků a umělců. Slovenská rada předává své nominace mezinárodní jury, která rozhodne za ni. Také obvyklá praxe každoročních vyhlašování padá jen Čechách, protože zde se cena uděluje dvakrát do roka. Rozesmutňuje vlastně jenom skutečnost, že Tranzit zůstává osamělým vojákem v poli, v našem prostředí vyvolává přepjatá očekávání a dojem, že se jedná spíše o sociální dávky, než o podnět k intenzivnější umělecké činnosti. To však souvisí s neutěšeným sociálním zařazením české a slovenské výtvarné obce.
Držiteli cen Tranzit se v Čechách stali teoretik Jiří Zemánek, Milena Dopitová a Jesper Alvaer. Na Slovensku Mária Rišková a pro rovnost hlasů mimořádně čtyři umělci: duo Ivan a Juraj Dudášovi, Milan Tittel a Cyril Blažo.

Egoart
Jinou koncepci udělování uměleckých cen zvolila slovenská skupiny Egoart. V souladu se svou uměleckou koncepcí “zviditelnění” se rozhodla vyvinout vlastní manažerské úsilí a na bankovní konto shromažďovat do posledníchvíle obnos, který pak předají vítězi. Pětičlenná komise zhodnotí na počátku příštího roku došlé návrhy, vybere šťastlivce v kategorii Projekt (dostane 10.000 sk) a pět finalistů kategorie Realizované dílo. Držitele této ceny komise vylosuje v přímém přenosu komerční televize Joj!. Ceny Egoartu jsou podnikem s nejistým výsledkem, ale nad ostatní vynikají podporou umění aktivními umělci. Egoart chápe mecenášství a mediální prezentaci jako součásti a v tomto případě jako jedinou kvalitu tvůrčího procesu. Uzávěrku tohoto ročníku stanovil na 15. leden 2004.

www.tranzit.org
www.egoart.sk





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.