Časopis Umělec 1999/4 >> Identita anonyma Přehled všech čísel
Identita anonyma
Časopis Umělec
Ročník 1999, 4
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Identita anonyma

Časopis Umělec 1999/4

01.04.1999

Lenka Lindaurová | reviews | en cs

Společným tématem výstavy mladých maďarských autorů je provařené hledání identity, ale nikoliv zevnitř, nýbrž z jakéhosi satelitního pohledu. Neangažovaně, zdánlivě povrchně a chladně. Společnou formou je médium masové kultury – digitální fotografie, společným postupem odstup. Každá důvěrnost či možné obnažení jsou negovány reklamní úpravou nebo aspoň černým humorem.
Nejvýmluvnějším aktem rezignace na nalezení vlastní identity provedli dva účastníci Zsolt Veress a Csaba Nemes, kteří si v roce 1995 vyměnili jména a vytvořili ještě třetí uměleckou identitu se jménem Neres. Vloni se však Nemes vrátil ke svému jménu. Z toho vyplývá, že jedno umělecké jméno je volné.
Své zprávy ze satelitního pozorování autoři nevyhodnocují, pouze vytvářejí obrazy. Konceptuálně nenáročné, výrazově velmi civilní. Vzájemná konfrontace prací zjišťuje – možná překvapivě – značnou podobnost, která se projevuje nepřítomností emocí. I když Kriszta Nagy dává divákovi otázku, které poprsí na digitálně upravených fotkách je skutečně její, i když Tamás Komoróczky našel svou vlastní uříznutou hlavu a dokumentuje život s ní, nevydírají přitom citově diváka.
Vystavené obrazy pracují téměř vždy s autoportrétem, který ovšem nesymbolizuje “zrcadlo duše”, ale je používán výhradně konceptuálně. Dvojice Hajnal Neméth a Balász Beöthy vytváří zrcadlově složené autoportréty, vizuálně velmi jednoduché, v nichž autory téměř nerozeznáme. Sami se vysvětlují – Hajnal někdy, Balász kdekoliv. Neexistuje pro ně nikdy, ani všude. Nevymezují se apokalypticky (buď a nebo), ale bezbřeze.
Péter Szarka ve svém cyklu Osvoboďte všechny svaté používá symboliky, která může být úplně volně interpretována. Jeho fotografie jako by mluvily metajazykem, ve kterém není důležitá ani přesnost, ani cíl a nejlépe se zachycuje jaksi podvědomě.
Zsolt Veress kromě toho, že je vlastně Nemesem, sám sebe prezentuje jako anonym v portrétech se zakrytou tváří. Informace o anonymitě je důležitější než samotná tvář, cosi jako sociální zařazení – generace bez tváře. Její projev není však zcela odestetizován a není propadlý sám do sebe, aby nezajímal diváky,a to i laické. Ty může oslovit svojí popovostí sloužící k rychlé konzumaci.
Kurátor János Szoboszlai z Institutu současného umění v Dunaújvárosi vědomě vybíral z této “plovoucí” generace zástupce pro její řeč nereprezentativnější. Neuchopitelnost současného umění může vést v době vizuální inflace k otázce proč ho stále ještě vydělovat jako zvláštní oblast. Jak se ukazuje, umění se často jasně vymezuje už jen prostorově, tedy galeriemi. Jinde bychom ho třeba ani nepoznali.
Portrét umělce jako mladého muže. Kurátor János Szoboszlai. Böethy Balász, Németh Hajnal, Komoróczky Tamás, Nagy Kriszta, Nemes Csaba, Szarka Péter, Veress Zsolt. Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem. Od 13. Dubna do 14. Května 1999.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…