Časopis Umělec 2001/4 >> Cizí fantazie (My reality, Brooklyn Museum of Art, New York) Přehled všech čísel
Cizí fantazie (My reality, Brooklyn Museum of Art, New York)
Časopis Umělec
Ročník 2001, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Cizí fantazie (My reality, Brooklyn Museum of Art, New York)

Časopis Umělec 2001/4

01.04.2001

Františka a Tim Gilman-Ševčík | reviews | en cs

My Reality: Contemporary Art and the Culture
of Japanese Animation, Brooklyn Museum of Art,
New York, 28. července – 7. října 2001
Františka
a Tim Gilman-Ševčík
Putovní výstava My Reality se zabývá vlivem anime na vysoké umění nejen v samotném Japonsku, ale po celém světě. Z osmnácti umělců prezentujících v Brooklyn Museum of Art sochy, video, obrazy a fotografie je jen osm z Japonska. Práce rodilých Japonců, kteří vyrůstali obklopeni anime, se liší od děl zahraničních umělců, kteří jí byli údajně ovlivněni.
Mezi japonskými umělci jsou ostřílení hráči jako Takashi Murakami, Yoshitomo Nara, Mariko Mori i méně známá jména jako Momoyo Torimitsu, Taro Chiezo, Miko Kato, Kenji Yanobe nebo korejská umělkyně Lee Bul. Díky své sounáležitosti s touto kulturou posouvají její vizuální jazyk o krok dál a často vytvářejí nové postavy, jako je například Murakamiho tvor DOB. Postava inspirovaná Mickey Mousem prožívá příběhy, které Murakami vypráví prostřednictvím soch, malby a zboží, jež se podobá slavné Hello Kitty. Momoyo Torimitsu poukázala na jeden ze základních prvků anime, jímž je kawaii, čili roztomilost. Její práci Nějak se necítím dobře tvoří obří růžová zaječí dvojčata. Navzdory nepříliš šťastné instalaci, kvůli níž původně hroziví obři vypadají jako přerostlé hračky, dovádějí její zajíčci japonskou posedlost roztomilostí a nevinností do neočekávaných extrémů (které někdy zdánlivě hraničí až s dětskou pornografií). Ale Japonci mohou svůj jazyk překrucovat, rozšiřovat, zvýrazňovat, přičemž anime, čili “super plošná” kultura existující na mnoha úrovních, dokáže všechna tato gesta do svých rozšiřujících se hranic pojmout.
Naproti tomu umělci z USA a Evropy si z anime půjčují formálnější prvky. Svědčí o tom například obrazy Inky Essenhigh nebo Jamese Esbera. Miltos Mantes zpracoval počítačové hry Tomb Raider a Soul Blade, jež byly anime inspirované, a připravil video, v němž hrdinky mísí agresivní úspěch s emocionalitou. Bojovnice znovu a znovu podřezává svého mužského protivníka a pokaždé říká “Nikdy na tebe nezapomenu” nebo “Promiň”. Práce umělců ze Západu však nakonec do světa anime nezapadají. I když některé z nich splňují formální požadavky, nevypadají “super ploše”. Stejně jako návštěvník výstavy zatím zůstávají vně této fascinující cizí kultury.
Přeložil Vladan Šír




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…