Časopis Umělec 2001/3 >> Tradiční krása Přehled všech čísel
Tradiční krása
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tradiční krása

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Viktor Kolář | projekt | en cs

Ve svém projektu Hometown se Krzysztof Zielinski vrací do krajiny dětství a dospívání v rodném městě. Jeho úsilí začalo v potemnělých, podmračených dnech podzimu. Posléze přišel sníh a na fotografiích se objevila neurčitost kontur a propadání do hlubších vrstev. Spíše než o úhel pohledu, jde ve snímcích o hledání vnitřního zrcadlení, nenápadnou polaritu objektů, spojených do vzájemnosti stezkou, potokem, rozpadajícím se plotem. Zielinski se vydal hledat bod, průsečík, ze kterého by znovu spatřil místa velké vnitřní intenzity a významu. Do jeho nenápadných fotografií se začala vkrádat krása prožitku, jež příliš nesouvisela s atraktivitou místa, architektury, jejich významu mezi ostatními. Jeho kategorie krásy je tradičního rázu, je platbou za hledání vnitřního území jiným neviditelného, ale díky fotografii
existujícího.
Výsledky svých objevů zaznamenával na film 35 mm. Fotografie jsou však blíže šedé a tlumené barevnosti, než je obvyklé u saturované barevnosti rodinných alb. Krzysztof Zielinski nám předkládá fotografie beze stopy sentimentu a gesta naléhavosti. Vedle velké míry intimity, jež přinášejí, je tu i rozsáhlý interpretační prostor, ticho a konečně sevřenost. Místa, kde se všechno odehrálo, nesou stopy času, transformace. Co se tam odehrává dnes, nám nepřipadá důležité, vnitřní život jeho fotografií tepe větší naléhavostí.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.