Časopis Umělec 2001/3 >> Lhář nebo genius Přehled všech čísel
Lhář nebo genius
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Lhář nebo genius

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Ivan Mečl | reviews | en cs

Málokdy se podaří vytvořit výstavu. A to skutečně ve smyslu slova “vytvořit” jako jedno dílo, které nese svůj smysl, a důležité je i slovo “podaří”. Kdo chtěl zažít metaforu životního, tvůrčího i myšlenkového zlomu, mohl ji vidět na výstavě Sory Petra Písaříka. Někteří tomu ale nevěřili a považovali výstavu za umění.

V naší ulici nikdy nebydlel ten skvělý hodinář, který dokázal nejen opravovat nejdoucí strojky, ale i vymýšlet a sestavovat nové. Důmyslné a roztodivné zázraky na měření času plnily jeho krám. Mnohdy si lidé ani nebyli jisti, zda tyto přístroje stále ještě měří tak samozřejmou věc, jakou je čas, když samy jsou spíše neuvěřitelné.
Jednoho dne se hodinář rozhodl vytvořit orloj. Stroj, jako mezník na jeho cestě. Svůj záměr oznámil všem ve městě a radnice se rozhodla vystavět pro jeho dílo věž.
Práce trvala několik měsíců. Hodinář použil mnoho vzácných kovů, na jejichž opracovávání potřeboval různá náročná zařízení. Na sestavování tak velkého stroje si musel najmout několik pomocníků.
Celé město se těšilo na budoucí chloubu a radní chystali bohatou ceremonii. Věstníky již rozdmýchávaly netrpělivost; i sám mistr při setkáních s přáteli nešetřil výmluvností.
V ten slavný den, kdy zbývalo jen sestavit všechny připravené díly dohromady a dát dílu život, však mistr přišel a rázně všechnu práci zastavil. Ti, co nesli velkou hřídel ke stroji, se museli zastavit a položit ji tam, kde byli. I ten, co připevňoval ozubené kolo k pružině, jej musel pustit ve chvíli tak nešťastné, že viselo bezvládně ven z okna věže na rozvíjející se spirále.
Odpoledne, když se všichni shromáždili pod věží, našli orloj nedokončený. Všude se válely kusy přístrojů neuvěřitelných tvarů, plné důkazů zručnosti. Pomocníci a radní nešťastně rozhazovali rukama a křivili rozpačitě tváře, hledíc na mistra, zda celou situaci vysvětlí. Zoufale ukazovali nákladně provedené díly a odvážnou architekturu věže.
“Jednou možná dílo dokončím!” rozkřikl se za odcházejícím publikem hodinář. Pak také odešel.
Zanedlouho se rozkřiklo, že mistr skutečně dílo dokončí. V určený čas se opět někteří sešli pod věží. Mistr vystoupil na věž a zvolal: “Dílo již nedokončím.” Pak zase odešel domů.
Radní po nějakém čase nechali do věže pověsit zvon a určili muže, který zvonil vždy, když někdo umřel. Neobyčejné součástky zmizely bůhvíkam.
To všechno jsem viděl a ještě více jsem o tom slyšel. Jednoho dne jsem hodináře potkal. Seděl jakoby nic v kavárně a usmíval se. Všiml si mého zájmu a pozval mě ke stolu. Náš hovor se samozřejmě stočil i na příhodu s orlojem. Dal jsem najevo, že mi celý příběh nedá spát, stále hledám a nacházím různá vysvětlení, se kterými nejsem spokojen.
Hodinář se ke mě naklonil a tiše řekl: “Řeknu ti pravdu ... jestli chceš?”
Nechtěl jsem.

Zvětšenina obrazu digitálně vytištěného na plátno. Originál obrazu namalovaného na papír autor koupil od umělce prodávajícího svá díla po restauracích. Velké plátno mělo být vypnuto do rámu a osvětleno. Části rámu a další řemeslně zpracované komponenty, které bez znalosti záměru nelze přesně určit, se povalují kolem. Na zemi je autorem navržený otočný servírovací stolek nejlépe využitelný pro japonský způsob stolování.
Jeden z největších autorových obrazů, který též nedokončil. Dle stavu malby a pomocných materiálů rozházených kolem lze odhadnout, ve které fázi autor obraz opustil. Jindy precizně navazující plochy kompozic jsou nepropojeny a některé části chybí úplně. Mezi nimi zůstaly prázdné koridory po odstraněných krycích páskách usnadňujících vytváření klidných ploch obrazu.
Zvětšenina obrazu digitálně vytištěného na plátno. Originál obrazu namalovaného na papír autor koupil od umělce prodávajícího svá díla po restauracích. Velké plátno mělo být vypnuto do rámu a osvětleno. Části rámu a další řemeslně zpracované komponenty, které bez znalosti záměru nelze přesně určit, se povalují kolem. Na zemi je autorem navržený otočný servírovací stolek nejlépe využitelný pro japonský způsob stolování
Velkoformátová fotografie Oka sepie, pro kterou byl zhotoven speciální lightbox. Původně měla být zavěšena na stěně.
Exponát Stůl s barevnými plochami, obklopený dalšími součástmi dalších děl, jejichž přesnou sounáležitost nebo rozpornost nelze přesně určit.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…