Časopis Umělec 2008/1 >> SVĚT UMĚNÍ Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

SVĚT UMĚNÍ

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Ivan Mečl | en cs de es

Artworld
Feinkost, Berlin, 25. 11. 2007 – 10. 1. 2008

Ad Reinhardt, Alan Phelan, Balthasar Burkhard, Ben Gavin, Charles Gute, Christian Jankowski, IRWIN, Luchezar Boyadjiev, Matthieu Laurette, Pablo Helguera, Rainer Ganahl, REP Group, SOSka Group, et al.


„Tohle byla naše nejlepší a nejúspěšnější aukce!“ Toto prohlášení se stalo obecnou frází komentující kteroukoliv aukci současného umění – v New Yorku nebo Londýně; každý aukční dům se vychloubá svými konkurenceschopnými výsledky. Je ale běžně používaný termín „skutečná tržní hodnota“ tím správným způsobem, jak popsat neregulovaný trh? Neustále rostoucí uznání potenciální komerční hodnoty současného umění prostoupilo v posledních letech veřejné povědomí. Došlo tak k nevídaným investicím, které trh s uměním pohánějí. Jak zdůrazňují kritici, k relativní hodnotě už se dávno nemůžeme vztahovat, když se Giacometti prodává, ve srovnání s Damienem Hirstem, za pakatel. V rámci toho, kdo a jak bude „psát“ historii umění, tohle neznamená nic nového, oproti tomu, jaké to vždy bylo: vyšší vrstvy společnosti s postradatelným kapitálem pohánějí umělecký průmysl již staletí. Dnes ale celková populace Londýna, New Yorku nebo Berlína hltá trendy, malichernosti a trable Světa Umění. Už to není jen exkluzivní hra specialistů, ve které je zapotřebí interpretace k dešifrování kulturní produkce. Ovšem proces, jakým se k nám institučně schválený objekt dostane, v čem je zabalený, a kdo ho k nám dopravil, je stále neobjasněným socio-kulturním fenoménem. Jak funguje Svět Umění?





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…