Časopis Umělec 2005/1 >> Novotný útočí z cukrárny -Jan Novotný, Vesmírná tělesa nezajímá hořící dům,kavárna Serpentina, Praha-Letná,prosinec 2004 Přehled všech čísel
Novotný útočí z cukrárny -Jan Novotný, Vesmírná tělesa nezajímá hořící dům,kavárna Serpentina, Praha-Letná,prosinec 2004
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Novotný útočí z cukrárny -Jan Novotný, Vesmírná tělesa nezajímá hořící dům,kavárna Serpentina, Praha-Letná,prosinec 2004

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Lenka Klodová | review | en cs

1. Výtvarné umění je už minimálně od 60. let minulého století neoddělitelně navázáno na prostor. Richard Serra gestem nacákání olova do rohu učinil z prostoru součást uměleckého díla. Vrchol éry velkolepých instalací, které pojednávaly celé galerijní i negalerijní prostory a diváky nutily chodit potmě nebo se před galerií zouvat, už minul. Jakýmsi reliktem tohoto významného posunu v možnostech výtvarného umění, který ve výbavě umělců zůstal, je tzv. citlivost. Citlivost k prostoru i k prostředí obecněji s jeho nejen estetickými, ale též sociálními kvalitami.
2. Výtvarní umělci mají pochopitelnou potřebu vystavovat. Důvody nemusí být jen osobní, chtějí výstavou udělat také něco pro ostatní, něco jim ukázat. A když je dlouho nikdo na žádnou výstavu nepřizve, snaží se tuto potřebu uspokojit sami. Vystavují pak leckde – v knihkupectvích, barech, cukrárnách.
Kombinací 1. a 2. je výstava Jana Novotného v kavárně-cukrárně Serpentina v Praze na Letné. Rozvinutá sochařská a enviromentální citlivost přivedla autora k tomu, aby citlivě reagoval na prostředí růžově vymalované cukrárny s těžkými drapériemi a čalouněným nábytkem. Tématem výstavy je to, co je i jejím reálným výsledkem – objekty jsou dekorací cukrárny. Konceptuální záměr autora problikává v napětí, které produkuje fakt, že do skutečné cukrárny by si nikdy nepověsili dekorace tak špinavé (jde o umělou artistní špinavost, která není výsledkem pouhé nedbalosti a zaprášení).
Citlivost autora se neprojevuje jen vůči specifickému prostoru cukrárny. Samy objekty v sobě nesou citlivé poselství o autorově životě, o souladu určitých reálií v životě, které u leckoho mohou být v protikladu a rozporu. Objekty vytvořil Novotný z materiálů, které jsou mu v současné době fyzicky a osudově nejbližší. Coby filmový výtvarník použil to, s čím po vystudování ateliéru sochařství Kurta Gebauera na VŠUP již několik let pracuje. Dva téměř metrové růžové kokony zavěšené na zdi jsou vytvořeny z naruby převrácené lukoprenové formy na bronzový reliéf od Vincence Makovského. Většina objektů je vzhledem k ročnímu období (časová citlivost) dekorovaná suchým listím a pavučinou ve spreji, nezbytnou pomůckou všech filmových výtvarníků.
Dalšími objekty jsou plošné konstrukce z opršelých latěk, místy omalovaných barvou, které svou formou opět parodují nejrůznější laťkové cukrárenské konstrukce pro aranžování suchých květin. V křížení prkýnek se mezi pavučinami občas vyskytne plochý malovaný objekt, připomínající vaječné volské oko. Velkoplošná plátna s různými motivy – nejčastěji s motivy požáru, nebo mi- nimalistický obraz s náznakem namalovaného rámu – obklopuje silný odér pytloviny.
Možná nejdu v intencích autora, ale pro mě je tato drobná výstava velmi jemnou a inteligentní hrou nejen s pokleslým prostorem cukrárny, ale také s životní situací současného umělce. Nikterak zatrpklým způsobem zde vypovídá o reálné pozici běžného výtvarníka pár let po škole, v realitě příjmů, výdajů a dluhů, a o hledání možností tvorby navzdory dantovským poučkám o umění, které je uměním jen v kontextu instituce umění.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…