Časopis Umělec 1997/2 >> Charlie Citronovo setkání s Arthurem Rubinsteinem Přehled všech čísel
Charlie Citronovo setkání s Arthurem Rubinsteinem
Časopis Umělec
Ročník 1997, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Charlie Citronovo setkání s Arthurem Rubinsteinem

Časopis Umělec 1997/2

01.02.1997

Miloš Vojtěchovský | projekt | en cs

V roce 1994 se prý v New Yorku sešlo na potlachu fanoušků panáčka - kovboje GI Joea přes deset tisíc lidí. Počet webových internetových stránek věnovaných Joeovi se podle článku ve Village Voice z prosince loňského roku počítá na stovky a zbrusu nová reedice série repliky původního Joea byla nedávno s úspěchem provedena. Plastikovou figurku vojáka se skutečnými šaty uvedl na trh s hračkami jakýsi pan Done Levine v roce 1964 a od doby vietnamské války soutěží v popularitě s křehkou hollywoodskou Barbie. Statisíce, možná miliony chlapců vkládalo do tohoto miniaturního Johna Wayna svoje sny o cválajících hřebcích, o střelbě na indiány pomalované válečnými barvami a o hrdinné záchraně farmářovy blond dcery od mučednického kůlu, kde se ji barbarští divoši chystali umučit.
Loutka v rukou dítěte ožívá nemotorným položivotem vysněných dobrodružství a může být pro dítě skutečnější než reálný život. Ve věku masové výroby médií a jejich produkce a distribuce, klonování osobních předmětů se množina dětských hraček - idolů promísila s ideálním světem hrdinů seriálů, mýdlových oper, filmů a jejich životaschopnost se ještě posílila. Hračky se staly součástí kolektivního mýtu - ztělesněním zkomercializovaného působení zábavního průmyslu na budoucí konzumenty jiných, složitějších a nákladnějších hraček a mnohem a mnohem nebezpečnějších her.
Joe je profesí voják, který má k dispozici celou řadu náležitostí - koněm počínaje a arzenálem zbraní konče. Vybavení si mohou rodiče průběžně dokupovat a mění se podle aktuálních podmínek. Operaci Desert Storm provedly rojnice GI Joeů přizpůsobených válce v arabské poušti a nutné propriety byly bleskově na pultech obchodů. GI Joe nebojuje jen v Asii, má vybavení pro každou situaci od arktických sněhových plání až k deštnému pralesu.
Figurky na rozdíl od nás nestárnou, a tak je dnes chlapcům, projíždějících kdysi s Joem divočinou, kolem čtyřiceti let. Jeden z nich se jmenuje Charlie Citron a našel kdesi ve skříni hrdinu svého dětství, přivezl ho do Evropy a začal mu ukazovat svět, jak se mu jeví.
Kovboj s ručně šitými šaty cestuje s Charliem po cestě na jih USA, do Izraele, Skandinávie, Baltických států, Polska, Amsterdamu, Maroka a chystá se do dalších neznámých teritorií. Pak je americký homunkul postaven do situace, kdy vyvolává pozornost kolemjdoucích. Tupě stojí, sedí na koni, nebo je opřen o nějakou zeď a mimovolně paroduje turistické zevlounství. Charlie dokumentuje na fotografiích situace, ve kterých se Joe nachází a kde funguje jako nehybný performer, objektivem zvětšený na lidské měřítko. Joe se modlí v Jeruzalémě u Zdi nářků, sedí na skále ve skalním chrámu Petra, na náměstí v Rize zevluje rozkročen mezi hejnem obrovských holubů, sjíždí na loďce řeku jako jeho slavný kolega z plakátů Camel.
Joe je Charlieho alter ego, rád cestuje, pokud možno daleko, intervenuje do prostředí, pod jeho strnulým, věčným úsměvem se subverzivně ukrývá chasidský smysl pro absurditu, směšnost a radost ze zázračné krásy světa kolem. Joe je figurina-conquiskador, neživá loutka, která magicky oživuje prostor kolem sebe. Hrdina jakéhosi seknhendového příběhu na pokračování, TinTin mutant, Zoro mstitel, vetřelec z jiné planety, někdo cizí. Někdo - napůl člověk, napůl voodoo, zombie, trochu Limonádový Joe, Old Shatterhand, Michael Jackson, Charlie Bronson, každopádně objekt, který přitáhne a zadá podnět k rozhovoru. To je asi ta podstata, která je v prostoru mimo rámeček fotografie, ale o kterou vlastně Citronovi běží - navázat rozhovor, poslouchat, vyprávět příběh, smát se a hrozit zároveň. Děti si troufnou přistoupit první. Joe sedí vedle a tváří se nezúčastněně.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."