Časopis Umělec 2000/6 >> Deportační třída Přehled všech čísel
Deportační třída
Časopis Umělec
Ročník 2000, 6
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Deportační třída

Časopis Umělec 2000/6

01.06.2000

Vladan Šír | focus | en cs

V době, kdy německá socialistická vláda a dokonce konzervativní pozice ve snaze o zastavení ekonomického propadu volají po přijímání imigrantů do země, uprchlíci jsou spolkovou policií stále deportováni. Jejich vyhánění přenáší otázku hranic do vnitrozemí, protože utečenci jsou většinou odesíláni přes hraniční přechody na hlavních letištích.
Jako reakci na situaci a účast hlavní německé letecké společnosti Lufthansa na deportacích uspořádala aktivistická skupina Kein Mensch ist Illegal online a offline výstavu plakátů výstižně pojmenovanou Deportation.Class (Deportační.třída). Plakáty od různých umělců si hrají s oficiálními reklamními a propagačními materiály Lufthansa, mění jejich text a design, a tak kritizují roli německé letecké společnosti při deportaci uprchlíků. V květnu 2000 skupina výstavu umístila na website novin Kölner Stadtrevue.
Deportation.Class přišla jako odpověď na rostoucí počet případů zneužití utečenců policií a pohraničníky. V květnu 1999 zemřel na palubě letadla Lufthansa Aamir Ageeb. Spolková pohraniční policie údajně zneužívala 30-letého Súdánce tak brutálně, že se během vzletu udusil. V srpnu 1994 byla během letu Lufthansa nahlášena smrt Nigerijce Kola Bankole. Deportovaní jsou většinou přiváděni do letadel zadním vchodem, aby nerušili ostatní cestující, a často je od ostatních dělí závěs. Kein Mensch ist Illegal má zprávy, že ročně je deportováno 10.000 lidí jenom z letiště Rhein-Main, z čehož polovina letí s Lufthansou.
Šest měsíců poté, co noviny Kölner Stadtrevue vystavily na svém websitu plakáty, požadovali po nich právníci Lufthansy, aby byla díla odtraněna. Tvrdili, že použití identických barev a loga společnosti je protiprávní. Zašli dokonce tak daleko, že některé plakáty na-značují přímé spojování Lufthansy s pravicovými extremisty. Společnost hrozila, že kdokoli zneužije její podnikovou image, bude pokutován do částky 10.100 marek.
Kein Mesch ist Illegal se hrozbami nedali zastrašit a oznámili, že budou všechny deportace prováděné Lufthansou monitorovat a věnovat jim zvýšenou pozornost i na mezinárodní úrovni. Mnohé servery se nabídly, že budou online výstavu plakátů aktivistické organizace hostovat.
Zanedlouho se Kein Mensch ist Illegal spojila s podobnými organizami v Evropě a společně vytvořili Deportation Alliance (Deportační aliance, www.deportation-alliance.com). Tato síť monitoruje a podporuje různé formy protestu proti deportaci uprchlíků do svých domovských zemí nebo zemí, z nichž přijeli. Na websitu se v poslední době objevil nový podpůrný projekt, který využívá populární programy pro frekventované cestující připravované různými leteckými společ-nostmi. Když se aktivista zapojí do Active Miles Program, může, vždy když zorganizuje protest jakéhokoli druhu, získat zdarma “míle” navíc. Počet mil, jež aktivista vyhraje, závisí na významu akce a investované energii. Například malá e-mailová kampaň vynese akti-vistovi deset mil. Protest trvající celý víkend, který uspořádala jedna z účastnících se organizací, byl odměněn 250 mil. Vítězní aktivisté dostanou oprávnění vstoupit na websitu Deportation Alliance do tak-zvaného Border.Lounge.
Kromě informací o účasti společnosti Lufthansa na deportací website odhaluje zapojení i další evropských leteckých společností, například British Airways, KLM, Iberia, Austrian Airlines nebo Tarom. Místo použití jejich propagačních materiálů aktivisté Deportation Alliance často pozměňují internetové stránky společností a vkládají do nich text, který kritizuje jejich roli v deportacích. Kampaň Kein Mensch ist Illegal (www.contrast.org/borders/kein) začala v červnu 1997 po skončení výstavy Documenta X v Kasselu. Během několika týdnů se do ní zapojilo na 200 skupin a organizací.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…