Časopis Umělec 2000/2 >> Dvojí tetování Přehled všech čísel
Dvojí tetování
Časopis Umělec
Ročník 2000, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Dvojí tetování

Časopis Umělec 2000/2

01.02.2000

Tomodachi no Uranchan (Přátelé Uranové dívky) | japonsko | en cs

13 hrdinů z legendy Suikoden

text: Hiroshi Shimada
Foto z "Nihon shisei geijutsu" a ze "Sbírky unikátních tetování"

Co do umělecké úrovně se řadí japonské tetování ke světové špičce. Říká se mu dokonce "Živoucí galerie". Snoubí se v něm ojedinělý cit Japonců pro krásno s jejich duchovním světem a jako zvláštní součást původní lidové kultury se traduje odedávna.
Když pomineme starověké primitivní tetování na soškách kultury Džómon, tetování na ostrovech Rjúkjú (Okinawa), zvykové tetování u starých Ainuů, tetování jako způsob označování trestanců, dostaneme se na počátek minulého století, odkdy tetování u mužů vyzdvihovalo jejich mužnost a u žen eleganci.
Kdybychom se vydali po stopách a původu tetování v Japonsku, zjistíme, že vliv na jeho proměny měla spousta okolností - móda, zvyky, umělecké hodnoty a ideály, techniky… Kdysi se japonskému tetování říkalo wabori (wa - Japonsko, bori - velmi široce rýt, tesat, sochat), protějškem bylo jóbori - jednoduše "západní tetování", ale tyto pojmy vznikly asi až po prvních kontaktech se západní civilizací, protože ve starších pramenech se s nimi ještě nesetkáváme. Co je na tom zajímavé, je však fakt, že ono "bori" (resp. "hori", od něhož "bori" pochází přidáním znělosti), dnes znamenající v zásadě reliéfnost neboli trojrozměrnost, kdysi u starých Japonců evokovalo tetování. Další konotace "bori" směřují k proslulým ukijoe, vytříbenému žánru "obrazů prchavého světa", kde se rovněž předlohy pro tisk vyrývaly do dřevěných matric - proto se také dřevotiskům ukijoe říkalo dříve na Západě dřevoryty. Jiné souvislosti vedou ještě hlouběji do japonských dějin, až téměř na jejich samotný úsvit do osmého století našeho letopočtu.
Za svůj rozvoj v posledních dvou stoletích moderní tetování v mnohém vděčí klasickému čínskému vyprávění o 108 hrdinech ještě z doby dynastie Ming (vládla 1368-1644), doplněným malbami hrdinů, dramatických výjevů válečníků plných života a síly. Právě tyto malby dodaly modernímu umění tetování náměty a inspiraci. Toto původní čínské vyprávění v Japonsku zdomácnělo pod názvem "Suikoden" a mělo tak mimořádný čtenářský úspěch, že vznikla celá řada literárních parafrází, které v pozdějších stoletích kolovaly po Japonsku. Jejich obrazový doprovod poskytl základní látku pro klíčové tetovací motivy jestřába, příslušníků proslulých hasičských oddílů a dalších, prostřednictvím kterých byly znázorňovány hlavní mužské ctnosti - rytířskost a galantnost, ale i síla osobnosti až nespoutanost. V jedné verzi legendy Suikoden je ze 108 osob tetováno pouze 13 hrdinů, žijících za hranicí zákona. Z těchto třinácti dosáhli největší popularity Šišin s devíti draky, vytetovanými po celém těle, Čódžun s motivem protržené hráze a někteří další a říká se o nich, že se nechávali rádi tetovat.
Tomuto způsobu tetování se říká "dvojí tetování". Znamená to, že kdo si na sebe nechá vytetovat hrdinu, jenž byl sám tetován, má tak z toho dvojí požitek. Navíc se může se svým idolem identifikovat, a tak si splní svoji tužbu jednou a provždy.
O japonském tetování lze říci, že jeho motivy, styly i technika prošly dlouhým obdobím zrání. Obzvlášť to platí o motivech, vyrůstajících z historického, kulturního, náboženského a etického podhoubí, takže jejich umělecká cena je nemalá a literární asociace hluboké. Různé postavy z vyprávění Suikoden se totiž váží ke slavným postavám některých škol divadla kabuki. Z panteonů šintoistických a buddhistických božstev jsou často ztvárňováni Buddha Vairóčana (japonsky Dainiči njorai), bohyně milosrdenství Kannon, ale také hrozivé masky hannja, symbolizující ženskou závist, božstva větru a hromu a mnohá další. Každý detail motivu přitom má svoji historii. Koneckonů i osoba, která tetování provádí, musí vždy pečlivě zvážit, jak své nadcházející dílo poj-me, nakolik a jak do něj vtiskne svoji osobní pečeť, jak se bude zvolený motiv a styl hodit ke konturám a proporcím těla a podobně.

Generace tetovaného vajíčka
Text a foto Kanta Sógi

Od "Tattoo Event" v prefektuře Točigi (severně od Tokia - pozn. překl.) uplynuly více než dva měsíce. Řekl jsem si, že je pomalu čas vypravit se za Mičiko Tanakovou do Saitamy, abych si vyfotil její rostoucí bříško. Takumi Tanaka (24) - pokrývač Mičiko Tanaka (19) - žena v domácnosti a jeho milá Toto je foto z bytu Tanakových, ale seznámili se v restauraci v městě Ucunomija, kde Mičiko pracovala. Mičiko brzo na Takumiho začala tlačit, aby nežili jen tak na hromádce, a v listopadu 1998 se vzali. Takumi nechal práce v tehdejší firmě a nastoupil do školy, aby si rozšířil kvalifikaci i na patrové stavby. Mičiko začala v poslední době chodit do přípravného kurzu do porodnice. Chodí se tam prý už od 5. měsíce, kdy bříško ještě není moc vidět. "Ředitel porodnice mě na to ale neupozornil," zlobí se na oko Mičiko.

Tattoo Event ve městě Ojama, prefektura Točigi

Jeden z organizátorů pan Sugino (25). Je kuchařem. Tři dny před zahájením se mu narodila holčička. Díky pořadateli panu Suginovi se pro letošní Tatto Event v městě Ojama v prefektuře Točigi podařilo zajistit spolupráci pana Akia Ókiho (Akio Óki) a DJ Fujinumy s cílem maximálně napomoci ještě většímu rozšíření tetování. Byl také připraven bohatý program Special Make Show, Body Pierce, S&M Show a další. Vše začalo večer ve 20 hodin. V klubu CONTROL, kde se událost konala, se sešla pestrá společnost: mohykán-punkové, hoši skrznaskrz prošpikovaní, majitelé salonů krásy a mnozí další. V 9 hodin začala "Special Make-Up Show" Kiyosawy Yutaky. Výsledkem jeho asi půlhodinového díla byl mladík s obrovskou ránou na obličeji, jak je vidět na foto. Aby se všem zhnusil, vydal se takto do ulic. Podařilo se, lidé dávali odpor dostatečně najevo a byl dokonce vyslechnut i strážníkem. Prý si užil. Okolo desáté se konečně klub celý zaplnil asi dvěma stovkami lidí a mohla začít hlavní část programu Tattoo Show. Vedl ji Akio Óki, který má v Ojamě tetovací studio. Show trvala asi hodinu, za kterou stihl vyzdobit dva modely. Zvlášť atraktivní bylo tetování hlavy, při kterém diváci ani nedutali. Asi 80% přítomných měli tetování, téměř všichni právě od pana Aokiho. Mottem tohoto setkání bylo "Skin Evolution", což pan Sugino zdůvodnil tak, že to nejlépe vyhovovalo jeho záměru. Zaštítil se také věhlasem pana Aokiho, od nějž získal všestrannou podporu. Jelikož se CONTROL provozuje jako běžný klub, byla S&M Show tajná a za svolení s jejím konáním tímto majiteli panu Rjúdžimu děkujeme. DJ tým VORTEX pouštěl styl punk a hard core a klub udržoval jedinečným výběrem skladeb po celou dobu ve vynikající náladě. Celá akce skončila ráno okolo třetí hodiny.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."