Časopis Umělec 1999/5-6 >> Vítězové nad peklem Přehled všech čísel
Vítězové nad peklem
Časopis Umělec
Ročník 1999, 5-6
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Vítězové nad peklem

Časopis Umělec 1999/5-6

01.05.1999

Tomáš Pospiszyl | afrika | en cs

Zhnusí-li se nám Západní umění, podívejme se pro změnu a pro osvěžení do Afriky. Afrika je šťastný kontinent, na kterém až na výjimky neexistují muzea současného umění. Umění má v Africe tu výhodu, že tam pro něj není trh v tom smyslu, jak je znám z takzvaného světa rozvinutého. Tento rozvinutý trh ovšem hledá své cestičky i na černý kontinent. Dozvídáme se tak o afrických umělcích, ale pro necestovatele podivně selektivním způsobem. Umělec je „objeven“, objede pár velkých výstav v Evropě a Americe, pak je zapomenut, nebo se sníží k produkci uzpůsobené pro západní trh. Je ale krásné dozvídat se o afrických umělcích, kteří jsou na našem umění zcela nezávislí a jejichž umění je proto nevypočitatelně krásné. Umění Afriky neopakuje modely Západního umění, je svoje a nejde ho hodnotit našimi obvyklými kritérii. Má své vlastní formy a obsahy. Nemusíme a dokonce se na něj ani nesmíme dívat jako na exotické koření naší vlastní kultury - je to něco úplně jiného, nám však většinou srozumitelného. Není nutné africké umění nesmyslně definovat jako celek, je pro nás krásné svou útržkovitostí. Následující text a obrázky pocházejí z knihy Contemporary Art of Africa, kterou sestavili André Magnin a Jacques Soulillou, a v roce 1996 vydalo nakladatelství Harry N. Abrams, Inc. Tato kniha představuje 53 umělců a uměleckých seskupení, ze kterých tři vybíráme.

Kane Kwei
žil v letech 1924 - 1991 v Teshie, Ghana
Samuel Kane Kwei
narozen 1954 v Teshie, Ghana
Instalace (1993)
Již zesnulý Kane Kwei, tvůrce sochařsky pojatých rakví z Ghany, patřil k nejznámějším Africkým umělcům. Jeho tvorba nevycházela z nějaké speciální lokální tradice, spíše podobnou tradici založila. Kwei se z řemeslníka stal umělcem. Tento truhlář vyrobil svoji první neobvyklou rakev, když chtěl po smrti obzvláště uctít jednoho svého příbuzného. Rakev měla takový úspěch, že pro každou zámožnější rodinu v městě Accra začalo být časem otázkou prestiže mít rakev, která by svým tvarem připomínala nějakou událost ze života zesnulého. Vznikly rakve s rozdílnými náměty a tvary, které mimo své funkce nést tělo nebožtíka rovněž zobrazují třeba loď, dům, rybu, cibuli, různý hmyz, slepici i slona. I na západě se stala známou rakev ve tvaru bílého mercedesu, která byla určena pro majitele místní taxislužby. Po úmrtí tvůrce tohoto nového uměleckého žánru v rodinné tradici pokračuje jeho syn.

Bodys Isek Kingelez
Narozen roku 1948 v Kimbembele - Ihunga, Zaire
Detail Kimbembele Ihunga
(1993-4), papír, plast, různá média, 130 x 240 x 184 cm
Tento umělec má za sebou obdivuhodnou i úspěšnou kariéru, jeho dílo bylo mimo jiné zastoupeno i na výstavě v Muzeu moderního umění v New Yorku a na dalších výstavách Západního umění. Bodys Isek Kingelez vytváří rozsáhlé modely fantastických měst budoucnosti z papíru a plastiku. Je otázkou, jak může velkoměsto pochopit ten, kdo v něm nikdy pořádně nebyl. Zobrazené město se tak obejde nejen bez racionální inženýrské architektury, ale i bez svých sociálních vazeb a funkcí. Město je tu jako jakýsi park zábavy, dokonalá projekce fantazie, jak by takové město mělo ideálně vypadat. Bodys Isek Kingelez v pravém slova smyslu konstruuje archeologii budoucnosti. Dokážeme si dnes ještě vůbec představit, že někdo může vnímat moderní velkoměsto jako opravdový ráj na zemi, jako fantastickou architekturu snu a tajných přání?

Abu-Bakarr Mansaray
(Narozen v roce 1970 v městě Tongo v Sierra Leone)
Hell Extinguisher (1992), kovový drát, plech, různá média,
59x100x85 cm
Abu-Bakarr Mansaray je rafinovaný intelektuál, který ve své práci vytváří komplikované a současně naivní metatechnologie a pseudo- inženýrské projekty. Přesně tak vystihuje to, k čemu technologii a inženýrství také potřebujeme - k naší fantazii, snům a kulturní mytologii. (Jeho známou prací je i jistý „bezpečnostní systém“, který „zabraňuje vstupu do Ráje těm, kteří přicházejí z Pekla“.) Umělec tak pokračuje v Africké tradici komunikace s duchy či spirituální aktivity skrze materiální objekty. Nejsou to již ale sochařsky zpracované idoly, mají podobu neracionálních strojů a přístrojů. Toto je autorův vlastní doprovodný text k práci na obrázku:

Zhášeč Pekla
Tento stroj je určen k hašení pekelných plamenů. Jeho hasící síla je extrémně velká a umožňuje vymýtit ohně Pekla.
Část plynů, které jsou k hašení ohně určeny, kondenzuje a padá zpět na Zem. Jsou to deště, které padají na Afriku během doby, kterou nazýváme obdobím dešťů. Část těchto plynů zmrzne a padá na země v Evropě coby sníh. Ve skutečnosti jsou všechny studené elementy, na které můžeme v atmosféře narazit, pozůstatky plynů, který tento stroj k zhášení Pekla používá.
Síla tohoto stroje je tak velká, až s ním někteří z nebeských andělů zápasí.
Pokračujte dál ve čtení, aby jste se o něm dozvěděli více.

Návod k použití
1. Umístěte pět tužkových baterií typu R20 do k tomu určeného zásobníku.
2. Zmáčkněte tlačítko motoru a pozorujte, co se stane.
3. Zmáčkněte tlačítko světel a sledujte, co se stane dál.
4. Vypněte zmáčknutím tlačítka „OFF“.
5. K výměně žárovky ve světelném majáčku musíme odmontovat stříbrně zbarvený váleček a vyšroubovat starou žárovku, našroubovat novou, a pak umístit stříbrný váleček zpět na své původní místo.
Tento stroj má šest velmi silných trysek, které současně slouží také jako nohy, na kterých spočívá. „Zhášeč Pekla“ získává zmíněný plyn z těchto trysek.

Fotografie archiv




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."