Časopis Umělec 2003/2 >> Jiří Franta Přehled všech čísel
Jiří Franta
Časopis Umělec
Ročník 2003, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jiří Franta

Časopis Umělec 2003/2

01.02.2003

Jiří Ptáček | nové tváře | en cs

Nar. 1978, od roku 2000 studuje na Akademii výtvarných umění v Praze (v současné době v malířském ateliéru Vladimíra Skrepla).

Jak už je v nejliberálnějším ateliéru pražské AVU zvykem, také Jiřímu Frantovi nečiní problémy přecházet od média k médiu. Jelikož se drze otírá o stále ožehavá témata násilí, historické paměti a uplatňování moci, přijali ho v roce 2002 mezi sebe členové společensky razantní skupiny Rafani. Protože Rafani nikdy nerezignovali na individuální tvorbu, také Jiří Franta nadále vystupuje sám za sebe.
Od roku 1999 se věnuje fotografickému cyklu kolektivů v teroristických maskách. Mezi prvními snímky pořídil podobiznu filharmonického orchestru v černých kuklách, kterou paralelně zaranžoval také v New Yorku žijící, původem kosovský umělec Sisley Xhafa. Xhafa se svým snímkem proslavil a Frantovi zbyl nezasloužený titul epigona. Ale Frantův projekt má jiné dosahy: vyhledává stále nové zástupce uniformních komunit, v nichž je osobnost podrobována společné myšlence. Všechny kolektivy jsou přeci nositeli idejí a modelů chování, které se přímo úměrně ke svému duchovnímu excentrismu a jeho veřejnému uplatňování mohou stát nebezpečím pro zbytek společnosti. Franta radikalizuje tento postoj v ironický komentář dnešních politických výzev k ostražitosti před kýmkoli a tudíž ke společenské paranoii.
Obecně u Jiřího Franty nelze oddělovat černý humor a zkoumání zamlčovaných dosahů nedostatečných soudů o přítomnosti a minulosti. Láhve s figurkami oběšence, koncentráčníka a židovského dítěte se zavazadly do transportu proto schizofrenně poutají pozornost nejen na příběh, který symbolizují, ale i na kuriózní provedení, na to, jak vůbec lze figurky do láhví vměstnat. Černé monochromní malby zase ukáží až při bočním pohledu, že ve skutečnosti představují groteskní výjevy násilí páchaného člověkem na člověku. Že jde o sarkastický komentář ultrapravicových skinheads, je o to víc sbližuje s okruhem témat, jež sledují všichni Rafani. Současně však vzniká prostor pro úvahy o distanci estetiky a každodenní reality.
S jinými konsekvencemi se spojuje další Frantova realizace. Spuštěním pouličního osvětlení těsně nad povrch jedné z pražských výpadovek se pokusil na veřejném prostranství vytvořit intimní prostředí s domácí lampou. Přestože na jediný den, náležela lampa k povedeným pokusům “přejmenovat” klima konkrétního místa jednoduchým zásahem. Výborný byl také chlebový VW brouk vyjíždějící z bochníku, kombinace michelangelovského dobývání tvaru a kinder vajíčka, odlehčená ukázka postupu od neforemnosti k formě i spojení dvou ikon prostého lidového života.
Při tom všem je Jiří Franta rovněž schopným malířem. Přestože se zdá, že jeho obrazy lze občas zaměnit s jinými díly vlny nezávazné postpopové malby českého akademického mládí. Pakliže jeho obrazy disponují bezdůvodnou pointou a současně tendencí k její ironizaci, bývají nejlepší.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.