Časopis Umělec 2007/4 >> Low Brow artists z Los Angeles Přehled všech čísel
Low Brow artists z Los Angeles
Časopis Umělec
Ročník 2007, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Low Brow artists z Los Angeles

Časopis Umělec 2007/4

01.04.2007

Tony Ozuna | as seen on tv | en cs de es

Co má dělat skupina umělců, když se neslučuje s přízviskem, které jí přisoudila omezená a uštěpačná kritika a média? To je ovšem pouze jeden z problémů, který řeší umělci z Los Angeles, označovaní jako „přízemní“ v dokumentárním filmu „The Treasures of Long Gone John“ Gregga Gibbse. Gibbsův film popisuje životní příběh střapatého chlapíka se smyslem pro zábavu přezdívaného Long Gone John, posedlého sbíráním „přízemního“ umění a hraček, který je rovněž zakladatelem v dějinách snad nejproduktivnějšího punkového a garážového labelu Sympathy for the Music Industry, jenž sídlí na Long Beach jižně od Los Angeles. Většina těchto „přízemních“ umělců začínala zářivými návrhy obalů desek nebo cédéček kapel jako The Mumps, The Bloody Hollies, Banana Erectors a Claw Hammer, vydávaných právě na labelu Sympathy.

Ve filmu vystupují losangeleští umělci jako Camile Rose Garcia, Mark Ryden, Todd Schorr, Gary Baseman, Bad Otis Link a Robert Williams, dědeček „přízemního umění“, kteří jsou v domácí sbírce Long Gone Johna hojně zastoupeni. Přestože to příliš nezdůrazňují, sdílejí inspiraci vycházející z psychedelických sixties (grafika a módní styly), dívčích rockových skupin, klasických amerických sitcomů nebo seriálů z šedesátých a sedmdesátých let (jako např. The Munsters, Brady Bunch, Addams Family, The Monkees, Dark Shadows a The Twilight Zone), ovlivnily je počátky kalifornské punkrockové scény včetně losangeleských kapel jako The Germs, X, Castration Squad, Fear, The Weirdos, později pak Circle Jerks a Black Flag, sanfranciskou scénu zastupují Dead Kennedys a Flipper ; z ranějšího období se do jejich tvorby promítá film noir, surf music (The Ventures nebo Dick Dale, ale ne Beach Boys), celuloidové panenky a panenky s kývající hlavičkou (ne Barbies), sci-fi (zvláště Phillip K. Dick), fotky dívek z Playboye od Alberta Vargase, soft-core horory a krváky — hlavně béčkové filmy Russe Meyera (Faster Pussycat, Kill Kill) a Hershella Gordona Lewise (The Gore-Gore Girls, aka Blood Orgy nebo The Adventures of Lucky Pierre), Walt Disney a jeho magické království — Disneyland, beatnici a “cool” jazz neboli jazz Tichého oceánu (západního pobřeží) z padesátých a šedesátých let, japonské anime a umělci, kteří se v něm proslavili, jako Yoshitomo Nara a Takashi Murakami, americké komiksy z padesátých a šedesátých let (např. Robert Crumb), oblečení ze second-handu, klasické americké vozy z padesátých a šedesátých let, zvláště pak Cadillaky, Thunder-Birdy, Chevrolety a Fordy, ze sedmdesátých let značky Pinto, Gremlin a Dodge Dart; poté přichází Charles Bukowski, extravagantní Melrose Avenue v západním Hollywoodu (hračky, oblečení a hudba), garážový rock a punkrock, DJ Rodney Binginheimer (Brit s britským přízvukem) na stanici vysílané z Los Angeles, a sexy hostitelka jménem Elvira uvádějící pozdě v noci v gotickém prádle horory na programu Channel 9, v neposlední řadě pak možná jediný evropský vzor s výjimkou Brigitte Bardot: surrealisté. „Přízemní umění“ lze tedy popsat jako surrealistický shluk ikonických výjevů z TV, punkrockové scény a blešího trhu, tj. „přízemních“ etáží americké pop kultury vyjádřených na plátně nebo vytvarovaných do podoby úžasných plastikových panenek. Nebo taky můžeme jejich výtvory nechat hovořit samy za sebe a všechny škatulky poslat k čertu.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…