Časopis Umělec 1999/7 >> Malamut Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 7
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Malamut

Časopis Umělec 1999/7

01.07.1999

Lenka Lindaurová | info | en cs

Pošesté a naposled se letos v listopadu objevili v ostravských ulicích performeři, aby si zaexhibovali v rámci akce Malamut, která sice do Ostravy přivedla v minulosti nejrůznější i zaharniční umělce, s uhelným městem však bohužel výrazněji nepohnula. A tak se na náměstí objevil hrobeček Josepha Malamuta a nastalo loučení.
Malamut odstartoval zpěvem vlastních písní Petr Nikl. Kamera Skura vystoupila s Mobilním kvartetem a zaimprovizovala s melodiemi svých telefonků. Pánské pěvecké sdružení Krása parodovalo lidové písně nebo zpívalo úplné nesmysly. Petr Lysáček, který využívá uměleckých akcí k ukojení svých neřestí, si dal Kuřáckou pauzu a složitě kouřil a vydával zvuky. Mario Chromý kromě sóla s nehrající kytarou intervenoval do obrazovek televizí prodejny Sony v centru města. Právě on zakopal také malamuta. Studenti Petra Čiklová, Jiří Martuška a Petr Pavlán demonstrovali ve vysokozdvižných plošinách setkání kosmické lodi Apollo a Mir a přátelskou výměnu kosmonauta. Pod nimi na zemi vznikaly barvou malované letové dráhy podle pohybu těles v kosmu.
Pavel Ryška zařídil bezdomovcům na náměstí skromný byteček a bydlel tam s nimi. Tomáš Vaněk zprostředkoval spreyem a pomocí šablony rychlé propojení na hromadné zvonky i těm, kteří o to moc nestáli, jako firmě Eurotel, policii a Magistrátu. Přímo v budově Magistrátu demonstroval proti jeho zatuchlosti Jiří Surůvka a jeho statisté. Společně obsadili všechny kabiny permanentního výtahu a akcí Pater noster, oroduj za nás donutili úředníky chodit hodinu pěšky do čtvrtého patra a číst letáky typu Kultura města jsme i my, Otcové města – krkavčí matky ad. Pouliční divadlo Život Fanta Zije a Skrytá tvůrčí jednotka K´d zahráli představení na téma město. Petr Lysáček vztyčil nad opuštěnou Květinovou síní na náměstí květinu z odpadního potrubí a večer obcházel s košíkem s květinami z izolačního materiálu a lepicí pásky nejdražší restaurace. Na závěr zahrál v hospodě Černý pavouk brněnský Almanach vítrholc představení Christmastour.
Když si Ostrava Malamut nezaslouží, ať ho příští rok má Praha. To plánuje i její poslední organizátor René Rohan.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…