Časopis Umělec 2004/3 >> Matěj Smetana Přehled všech čísel
Matěj Smetana
Časopis Umělec
Ročník 2004, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Matěj Smetana

Časopis Umělec 2004/3

01.03.2004

Jiří Ptáček | umělec | en cs

Matěj Smetana, nar. v roce 1980 v Praze, studuje čtvrtým rokem na Fakultě výtvarných umění v Brně v malířském ateliéru Petra Kvíčaly. Každou realizaci zakládá na svébytné, důvtipné koncepci. Stanovuje si libovolná témata, ale pouze když z nich vyplývají zřejmá omezení. Vtipně svůj názor vyjádřil už projektem Occamova břitva. Na malé ústřižky pauzovacích papírů nakreslil obrázky nožů. Čtenáři je měli přikládat na slova v textu, která pro jeho pochopení nebylo bezpodmínečně nutné přečíst.
Část Smetanovy tvorby si prohrává s napětím, které zažíváme při konfrontaci se symbo- ly národní identity. V audionahrávce Jan Nepomucký pro-mlouvá ze záhrobí nejznámější český barokní světec. V amatérském záznamu to příznačně lupe. Jan Nepomucký však nechce nic vysvětlovat a pochybuje o smyslu své promluvy. Nevyjde vstříc očekávání, že když máme možnost mluvit s někým, kdo už je dávno mrtvý, dozvíme se všechno, co jsme chtěli vědět. Jan Nepomucký je zde „nelidsky“ lidský a má nadhled nad tím, že je legendou. Zavadí o ideologii, ale nakonec ji nepovažuje ani za spíše špatnou, ani za spíše dobrou.
Pro Smetanu je charakteris-tický zájem o relaci uměleckého objektu a trojrozměrného tělesa s přesně danými vlastnostmi. Nejdříve nechal velkou rychlostí rotovat plochu České republiky, až vypadala jako válec. Pokračoval Hradčanoidem, protáhlým válcovitým objektem z pletiva. Nad kategorii abstraktní minimalistické plastiky jej povýšil pracovním postupem, kdy tvar vytvořil přesně podle rotující siluety Pražského hradu.
Objekty Vlajky pro změnu vyšly z podoby čtyř státních vlajek. Smetana se pokusil dodržet vexillologická pravidla, ale dbal také, aby každá deska měla jednu barvu a abychom vlajku poznali z jakéhokoli pohledu. Proto pro každou vyvinul speciální průnik geometrických těles. Smetana neironizuje, pouze zkoumá, jaké „vazby“ mají mezi sebou obrazy a obsahy a jak změna „uzlu“ mění počet možných řešení. Kolik řešení může mít umění po jaderné válce, zkoumal v cynickém komiksu Poslední malíři. Objevil tři. Jinou hranicí se pak zabýval v animaci Je to jenom film. Vyšel z toho, že trailery jsou svébytné filmy a my jejich formu v podstatě známe. Vybral tři upoutávky na klasické horory, políčko po políčku je překreslil a trailery zase složil. Název si zvolil podle sloganu v jednom z trailerů: „Abyste zabránili mdlobám, pořád si opakujte: Je to jenom film, je to jenom film…“ To mu přišlo zajímavé: autoři nás upozorňují, že nás sice chtějí poctivě postrašit, ale že to udělají svými iluzivními prostředky.
Zvuk trailerů nechal původní, takže nás do děje vtahuje řev a pištění. Do reality nás ale vrací kreslený obraz, který s hororovým žánrem, ani se zvukem nejsme s to ztotožnit. To, co obvykle bývá souběžné, je zde mimoběžné a znepokojující.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.