Časopis Umělec 2004/1 >> Nikdy se nepotkáme Přehled všech čísel
Nikdy se nepotkáme
Časopis Umělec
Ročník 2004, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Nikdy se nepotkáme

Časopis Umělec 2004/1

01.01.2004

Jeffrey A. Buehler | info | en cs

Nadace Bawag ve Vídni představuje až do poloviny června výběr dvanácti umělců z Bratislavy, Budapešti, Lublaně, Prahy a Vídně, kterým se snaží definovat ”co je umění a kultura” v souvislostech ”rozšiřování” či ”integrace” Evropy. Výstava, nazvaná Free Entrance, sleduje historii ”východních” výstav, které příznačně podléhaly jedinému výkladu této složité oblasti, a tak fixovaly postoj k této části Evropy jako k exotické sféře. Free Entrance se vůči tomuto postoji vymezuje.

Iara Bubnová, zakladatelka a ředitelka Institutu pro současné umění v Sofii, k tomu dodává: ”Účast východevropských umělců na velkých mezinárodních výstavách přináší pozornost a poznání, a dává nám vírů, že se umění našeho světa může stát nedílnou součástí ´společenské smlouvy´, jak se stalo ve společnostech Západu. Postupem času se ukazuje, že plynule pracující mechanismy geopolitických trendů nám daly jedinou možnost chápat se jako lokální exotická stvoření, čímž se forma kontaktu civilizační kulturní výměnu omezuje na úplné minimum.”

Free Entrance ukazuje umělecké pozice od 70. let do současnosti a neomezuje se výhradně na ”politicky ovlivněné” umění – díla ukazují na složitou a rozpornou skutečnost dnešního světa. K vidění jsou videa a fotografie Valie Export, dokumentace performancí slovinské skupiny OHO nebo instalace Tragnare I2 Museum tématizující maďarskou avangtgardu. Z českých umělců jsou zastoupení Krištof Kintera a Jiří Kovanda, ze Slovenska Roman Ondák, Pavlína Fichta Čierna a Júllius Koller.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.