Časopis Umělec 2011/1 >> Hra na ekonomiku. Zapalte krále masopustu! Přehled všech čísel
Hra na ekonomiku. Zapalte krále masopustu!
Časopis Umělec
Ročník 2011, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Hra na ekonomiku. Zapalte krále masopustu!

Časopis Umělec 2011/1

01.01.2011

Ivan Mečl | editorial | en cs de

Bůh zemřel už dávno. Na tom dělali hrozně dlouho Němci. Teď chcípá i lidská vláda věcí. Na základě mezinárodní spolupráce a výměny. Už není bezpečno ani ve vzdálených sídlech světových ekonomických lídrů, ani drobných syslů. Na všechny doléhá pocit zmaru. Špína tluče na vrata paláců a smrad je úplně všude. To už neodfiltrujeme, nevyčistíme. Teď už asi konečně začne legrace. Připijme si surovou ropou a buďme suroví!
Když vyrazíte z dunkerkského přístavu napříč Evropou, můžete nejlépe vidět lidskou hru na hospodářství. Konečné vítězství geometrie, plánování vzdálených a nikdy přítomných architektů, zjevně záměrné chyby ve výpočtu. Možná to ani nikdo moc nepočítal.
Není pravda, že evropská vláda něco řídí. Je to hra na řízení. Že je drahá, je jedno. Peníze se tisknou a vymýšlejí. Až je budeme my skutečně potřebovat, tak si je taky vytiskneme nebo nastavíme algoritmus. Lokální vlády nic neřídí. A že kradou, je jedno. Majetek nemá hodnotu. Nepotřebujeme ho mít, a proto nezávidíme. Není pověstná neviditelná ruka trhu. Zmizely šikovné končetiny. Odumřely a zakrněly. Už je jenom penis trhu, který nás mrdá a občas ryje v záhonech, jak s ním lomcuje tělo trhu ve smrtelné křeči.
Okolí Dunkerku je nejdepresivnější místo skvělé rozvinuté Evropy. Plánovači, architekti a majitelé téhle nelidské zóny jistě žijí někde hodně daleko, jinak by se z toho museli poblít. Zapomenutí farmáři procitají s myšlenkou na sebevraždu mezi spletí hlučných nájezdů dálnic, podjezdů nájezdů dálnic, rezavých ramp, rozpukaných betonových parkovišť, umělých vodních kanálů, kopců odkudsi vyhrabané zeminy a industrozonální stavební kreativity.
Pohled do krajiny dodával kdysi odvahu postavit se tyranii, a tak tyrani zasvinili krajinu symboly omezenosti. Filmová verze McCarthyho Cesty se měla odehrávat kolem přístavů Dunkerku. V okolí stěží potkáte chodce. Jednou jsem viděl tmavou postavu v kapuci ploužící se podél dálnice. Snad řidiče odstaveného kamionu.
Dunkerk obklopuje architektura skladů a polních firem. Polní firma je dům ze skla a plastu postavený v poli u silnice, který se tváří, že je kolem snad taky nějak podobně pitomé město. Základ je hranol a jen fasáda otočená k silnici je design stvořený osobním počítačem a jeho tvůrčím otrokem. Design v téhle architektuře vychází z kreativity varlete neviditelného penisu trhu. A varle myslí plast, sklo a ocel v Bézierových křivkách. Vánočka plastu, skla a oceli nosí betonové bačkory.
Jedinou viditelnou částí neviditelného těla trhu je mozek. Mozek trhu se nachází ve většině lidského mozku, kterou člověk nepoužívá. Světová ekonomika by se zhroutila, kdyby člověk začal používat zbytek svého mozku. Člověk myslící celým mozkem nebude považovat takový kolaps za tragédii.
A pak bude potřeba použít skutečné ruce, aby zmizely úplně zbytky polomrtvých neviditelných těl a jejich údů ovládajících naše životy. Předkové občas zapalovali kostely, hrady, strašáky a ošklivosti vůbec. My budeme zapalovat velkosklady u dálnic, obří reklamy Mattoni na stráních a polní firmy. Olej mějte s sebou. Hrozně špatně to všechno zpočátku hoří.

12.4.2011 17:16:11 Magdalena Bažantová napsala: ještě tam napiš, že mi v tescu prodali shnilý rajčata
12.4.2011 17:19:54 Ivan Mecl napsal: dobře, to je dorazí a začne revoluce

Zase bude masopust. Kdo chce být králem masopustu?




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…