Časopis Umělec 2004/2 >> Silvina Arismendi Přehled všech čísel
Silvina Arismendi
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Silvina Arismendi

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Jiří Ptáček | en cs

To, co dělá Silvina Arismendi, bychom mohli přirovnat k pohybu zemských desek: „Zemské desky pomalu stoupají, klesají, napínají se a křiví. V místech, kde se třou nebo dokonce zasekávají, nastává pnutí.“ Pnutí v aktivitách Silviny Arismendi rovněž vyplývá ze tření jedné souvislostní zóny o druhou. Případná epicentra seismické činnosti nalezneme ve velmi osobní navigaci žitým prostředím.
Arismendi hodně dokumentuje: například vyfotografuje všechny věci, které vlastní, nebo nasnímá plastikové přenosky se svým majetkem, připraveným na stěhování. Jindy si zacpe uši, kráčí ze svého bytu do galerie a vždy po padesáti krocích udělá znamení na papír, který si nese s sebou. Papír a popis své činnosti pak v galerii vystaví. Při workshopu v bývalých tiskárnách komunistického deníku Rudé Právo zase posbírala vše, co s novinami souviselo. Novinové fotografie převedla na diapozitivy a promítala je na stěnu.
Ve všech případech v podstatě vytváří katalogy. Pro katalogy obecně je příznačné, že dokládají způsob interakce jejich autora se zkoumaným prostředím. To, co obvykle přehlížíme jako vedlejší produkt samotného katalogu, je kontura mentální výbavy a záměrů tvůrce. Viditelný index katalogu je dokladem vzorců myšlení a konání. A Arismendi se zaměřuje na odhalení konkrétního procesu, jak se obsah a jeho provedení vzájemně komentují.
Pochází z Uruguaye (nar. 1976 v Montevideu) a teprve od roku 2001 navštěvuje pražskou Akademii výtvarných umění (ateliér Vladimíra Skrepla). Snad proto se velká část jejích prací týká pohybu a přesunů. Ve videu Bez názvu z roku 2003 pokládala otázky latinskoamerickým studentům, kteří se připravovali na přijímací zkoušky na české vysoké školy. V nedávné sérii fotografií pro změnu vyzdobila pražské ulice palmami. Nekřížila tak pouze dvě vágní prostředí, protože obě obsahují svébytný sociální a zkušenostní obzor. A zejména tento obzor je tématem její práce, jež počítá i s tím, že se mění podle toho, kdo její montáže sleduje. Jinak reaguje na setkání dvou odlišných referenčních systémů Uruquayec a jinak rodilý Čech, zcestovalý dobrodruh či domácí zapařenec atd.
Více vrstev bychom nalezli v operacích s texty, které prováděla s pomocí štítkovače Dymo. Charakteristické zelené pásky, určené k inventarizaci movitého majetku v úřadech, šířila v interiérech i venku. Evokovala úřední sdělení, ale obsahy koncipovala jako emocionální slogany, neobvyklá zpřesnění situací (reklamní Coming Soon pod výstražným Čekejte u ovladače světelné dopravní signalizace) nebo technicistní variace subkulturní komunikace (Punk Is Not Dead). Počítala se stejným druhem překvapení, jako když rozvěšovala obrazy do městského exteriéru. Obracela naruby symboly, kterými si ideologizujeme veřejný prostor, ať již oficiálně (urbanismus, fasády domů aj.), či neoficiálně (street art). K jiné ideologii se vyjádřila, když mapu světa zmačkala do koule. Mapa světa – koncept rozvinutého povrchu Země – byla skrze hru na zpětný chod k třetí dimenzi odhalena jako geografická fikce.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.