Časopis Umělec 2004/2 >> Soňa Goldová Přehled všech čísel
Soňa Goldová
Časopis Umělec
Ročník 2004, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Soňa Goldová

Časopis Umělec 2004/2

01.02.2004

Jiří Ptáček | en cs

Soňa Goldová, nar. 1979 v Hustopečích u Brna, byla do letošního léta posluchačkou brněnské Fakulty výtvarných umění (environmentálního ateliéru Vladimíra Merty). Během studia prošla několika méně nápadnými uměleckými etapami. O to víc zaujala, když během posledních tří let dospěla k uvážlivému a atraktivnímu využívání fotografického média.
První fotografická série Ze života (2002) přišla po hned po etapě nepříliš výrazného lyrického nezobrazujícího malování. Náhlé zostření pozornosti vůči předmětnosti působilo svěže a navíc i zkušeně. Goldová se netrápila tím, co aparát nabízí, pouze před objektiv shromáždila věci denní potřeby: boty, audiokazety, deky, talíře aj. Hromádky věcí vypadaly, jako by byly navršeny k úklidu, Goldová z nich ovšem vytvářela makety krajinných celků s pohořími, domy či eskymáckými iglú. Města, jaká si staví děti, když zrovna nemají modely skutečných domů, a přitom si chtějí hrát. V tomto případě sloužila jenom pro fotografování, k pousmání a snad i ke zjištění, že stejně dětsky operujeme i v měřítku 1 : 1. Vezmeme si úsek krajiny, a pak k němu něco přilepíme. Na víc nemáme síly a za to můžeme být rádi. Kulturní krajinu bychom si mohli prohlížet jako model, na který potřebujeme neuvěřitelné množství lepidla, aby nějak držel pohromadě.
Nová série panoramatických pohledů na části španělských měst vznikla poté, co se autorka přestěhovala na jih Evropy a zjistila, že tamní urbanizace má navzdory všem globálním rysům své vlastní struktury, tolik odlišné od středoevropských, českých, moravských… Třeba to, kolik pozornosti se věnuje ulicím a venkovním prostranstvím všeho druhu. Na fotografiích chybějí lidé, o to víc máme dojem, že město je scéna, kterou utváříme.
Že se Goldová rozhodla pro počítačové manipulace digitálních fotografií, je zřejmé na první pohled. Nezvolila totiž úplné iluzivní prolínání, jednoduše přikládala jeden snímek ke druhému a jenom částečně mezi oběma zjemnila ostrý přechod. Výsledkem jsou fiktivní scenerie s pokroucenými perspektivami. Kvalita těchto fotografií ovšem spočívá v různé míře, jakou si Goldová pohrává se spojeními „nemožnými“ a „klidně možnými“. Jmenovitě: na jednom snímku jsou stíny, které nic nevrhá. Nalezneme je, pakliže vyvineme určitou snahu. Jinde zase vidíme sousedit městské centrum a industriální zónu, což sice může působit přízračně, ale na druhou stranu si lze snadno představit, že je to skutečnost.
Budeme-li spojovat obě série, rozpoznáme, jak Goldová do fikce nenásilně zapojuje estetiku hry i nezávažné přemítání nad jedincem, jehož prožitek reality spočívá v jejím kreativním přehodnocení. Protože Goldová neskrývá, jaký klíč použila, poukazuje zpětně na sebe a vytváří si s námi autentickou individuální vazbu. Smíme odhalovat, co a jak udělala. Nabídku jednoduchých vizuálních přesmyček podtrhuje také nemonumentálními měřítky pozitivů.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…