Časopis Umělec 2001/1 >> Teroristé v Ostravě Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Teroristé v Ostravě

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Lenka Lindaurová | news | en cs

Nedávný teroristický projekt Pierra Daguina v ostravské hospodě — galerii Černý pavouk poprvé představil autorovu uměleckou sbírku zbraní. Prostředí lidové putyky devadesátých let vytvořilo pro tyto objekty ideální scénu: jako by si aktéři teroristické akce zrovna přišli dát jedno pivo.
Daguin se jako umělec rád riskantně pohybuje na hranách přijatelného a již nepřijatelného, na přechodu mezi uměním a realitou. Rád a velmi rafinovaně manipuluje se svým okolím i sám se sebou. Zbraně vyrábí z různých nalezených i koupených umělohmotných předmětů, dětských hraček, které s úsilím šílence poskládá do adekvátních tvarů zbraní a omotá lepící páskou. Přestože tyto zbraně jsou jen dětsky směšnou náhražkou, působí hrozivě. V jedné ze sérií svých fotografií Pierre Daguin sám pózuje v neuvěřitelných převlecích s usmolenými zbraněmi v rukách. V jiné sérii s nimi nechá vystupovat nic netušící dítě.
Ostravský projekt je ovšem mnohem sušší a dramatičtější. Žádné pózování, žádné hry, jen samotné krásně barevné artefakty. Nejsou to ovšem obrazy zbraní, ale zbraně “opravdové” ve své bytostné trapnosti, zbytečnosti i pokušení. A právě moment pokušení je v Daguinově projektu zřejmě to nejdůležitější. Vůle mu odolat je stejná jako rozkoš a strach z jeho svodu. Podle názvu výstavy Children of Marcos by se mohlo zdát, že přece jen jde o nadsázku. Ale u Pavouka se koncept ukázal ve své nahotě. Každý si musel všimnout, že zbraně jsou ostře nabité.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.