DIVUS LONDON: Thanatopolis II
Thanatopolis II

Thanatopolis II

12.04.2017 19:00

DIVUS LONDON | en

7pm April 12th - I K L E C T I K - Old Paradise Yard - 20 Carlisle Lane - SE1 7LG London

...An Evening with Autopsia - New CD presentation - Music and Films - Lecture by Alexei Monroe - Book by Divus

Aesthetic coldness and distance, pseudo-bombastic music, elitist hermeticism. The characteristics and elements of Autopsia’s fascinating and troubling works might appear out of time and place in the 21st Century. Are they any more than reminders of distant, foreign nightmares that we can safely forget? In fact, the troubling, ghostly forms in Autopsia’s work bear witness to the constant potential for catastrophe and collapse. Such reminders are ever more needed and ever less welcome within our actually-existing, privatised, technological utopias. If the “20th Century is Dead”, is the 21st Century [Living] Death? What does Autopsia, the most cryptic of industrial art projects, with its origins in London, its formative years in ex-Yugoslavia and more than two decades of work in Prague, contribute to 21st culture? Thanatopolis is the first book in English to analyse the work of the secretive entity known as Autopsia. Why does such deliberately uncommunicative work matter at this time? The West is shaken by post-factual politics and the link between technical artefacts and technical knowledge is breaking. Knowledge is suspect and blind automation is innocent. Are Autopsia’s frozen visual techno-archetypes now more potent that they were? Perhaps now they are not some quaint, admonitory commentary on Yugoslavia’s terminal hyper-modernism, but also on our own, designed-in, always-already obsolescent culture and its simultaneous attempts to induce and to defeat death. Thanatopolis.

Alexei Monroe is a writer and cultural theorist specialising in industrial culture, the art and culture of former Yugoslavia and electronic music. Author of Interrogation Machine Laibach and NSK (MIT Press, 2005), editor, State of Emergence (Ploettner Verlag, 2011), co-editor, Test Dept Total State Machine (PC Press 2015). Programme Director, First NSK Citizens’ Congress, Organising Committee Member, 2nd NSK State Folk Art Biennale.

THANATOPOLIS book available here






12.04.2017 19:00

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…