Časopis Umělec 2002/4 >> Tip zcca Přehled všech čísel
Tip zcca
Časopis Umělec
Ročník 2002, 4
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tip zcca

Časopis Umělec 2002/4

01.04.2002

Martin Zet | news | en cs

Nomád – umělec
Čím více přestávám
někam patřit,
tím víc si uvědomuji,
že odněkud pocházím.
14. 6. 2002 (Kniha povzdechů)

Zboží si našlo už jiné, rychlejší cesty než karavany. Nezbývá tedy než kočovat pro dříve jen postraní efekt: poznávání a kulturní výměnu – opojné, možná iluzorní vědomí, že jsi součástí určitého pohybu.
Časté střídání míst ale vyžaduje i zcela odlišné sociální chování: citové neulpívání, schopnost existovat bez přítomnosti svých nejbližších (pokud nějací jsou). Snadné, rutinní navazování nejen účelových přátelství, která všechna pro jejich četnost nelze udržovat, je také jednou z nezbytných zručností. Okamžikem rozloučení se tak nedokončené rozhovory (vždy znovu překvapivě pro všechny zúčastněné strany) někdy přeruší na roky, desetiletí, někdy navždy.
Ti umělci, kteří si osvojili nomádský princip důsledně a skutečně nemají zázemí, někdy ani trvalou adresu, putují z výstavy do výstavy, z rezidence do rezidence, žijí z grantu do grantu. Kufry se svými věcmi rozstrkány po celém světě. Ti jsou pak zcela závislí na udržení si určité popularity. Musí to být mistři plánování a self-promotion. Jedna akce musí navazovat na druhou. Jakýkoliv úraz nebo nemoc, protože ve většině případů jsou bez větších rezerv i bez dostatečných komerčních vazeb, situaci vážně komplikují. Naruší se posloupnost. Ani energie není bezedná. S přibývajícím věkem vše stále únavnější. Zase někam jet? Zase noví lidé?
Rodina, ta se zřejmě pro “kočující” umělce nepředpokládá. Většina akcí, když už se podaří dostat na úroveň, na které se za účast platí, je plánována tak pro svobodné umělce. V lepším případě po nich zbude v kapse “pár korun” ještě na několik týdnů. Ale jen tak pro jednoho. Rodina ale kromě finančních problémů přináší i nesnadnosti emocionální. Absenci v klíčových okamžicích. Tak se například stane, že při odjezdu se kočovník rozloučí s dítětem a po návratu ho přivítá mladá dáma. V určité fázi je vývoj dítěte až neuvěřitelně rychlý a i měsíce jsou velmi dlouhá doba.
Na druhou stranu ale dochází k uvědomování si sounáležitosti, limitované jedinečnosti, kterou není jiný než kariérní důvod přeceňovat. Jsou stovky skvělých umělců. Některých známých, některých neznámých. Podíl všech na pohybu lidského vědomí (vnímání) je nezastupitelný. Část toho, čím přispívají, je stále ještě i nejnovějšími komunikačními technologiemi nepřenosná. Nejde jen o přenos, zprostředkování informací, jde o roubování charismat, aur. Generování témat.

Nemoc, stáří – oběh
Nepodaří-li se zacirkulovat nějaké své produkty do trhu s uměním, anebo nalézt mecenáše, čekají umělecké nomády přes obrovské množství kontaktů velmi skromné konce (pokud nemají to štěstí, že umřou “na cestě”). A když ještě netakticky hodnotili otevřeně (podle věkem se vyostřujících kritérií) práce svých kolegů – i s velkým množstvím nepřátel.

Tak tohle je to co chceš?
Být “světový” umělec?
17. 6. 2002 v Praze

Kapernaum – Akko, Izrael, 1996




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…