Časopis Umělec 1999/3 >> Tomáš Zelenka Přehled všech čísel
Tomáš Zelenka
Časopis Umělec
Ročník 1999, 3
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tomáš Zelenka

Časopis Umělec 1999/3

01.03.1999

Lenka Lindaurová | nové tváře | en cs

nar. 1972, od roku 1994 studuje na brněnské Fakultě výtvarných umění, dříve u Petera Rónaie, Mariana Pally a Petra Kvíčaly, nyní u Václava Stratila
Další ze současných konceptuálních objevů - Tomáš Zelenka - začínal jako typický sochař, jenž má zvládat své školní trojrozměrné úkoly. Klasický materiál jako sklo či kámen začal ale postupně zpracovávat konceptuálně, nikoli pouze prostorově. Soustředil se na vlastnosti zpracovávaného materiálu, které využíval pro svůj koncept („odšpuntování“ korkového objektu jako pomníku ala Opočenský), to znamená, že nešlo o přizpůsobení charakteristiky látky konceptu, ale naopak. Mystické vlastnosti skla ho okouzlily natolik, že se začal zabývat i dalšími materiály, které vykazují transparentnost. Průsvitnost se chová jako parazit: natáhne do sebe „cizí“ barvy, pohltí své okolí a dominuje svými lacinými kouzly. Tak vznikl cyklus plexisklových objektů, jakési poetické techno, které vypadá jako italský estetický design, pokud v něm nezahlédneme parazita. Další materiály připomínající sklo našel Zelenka v průmyslové výrobě lidských implantátů. Silikon - jako téma je umělecky lehce zneužitelný, jenže Tomáš Zelenka jej začal vehementě přetvářet do podoby skutečného skla. Formy ze skla tradičně zpracovaného pískováním (autor používá nalezené dekory, zpracovává je na počítači, přes fólii se pak pískují na sklo) vylévá silikonem a barví ho průmyslovými barvivy. Tvar a dekor formy přestává vytvářet a v současné době používá čistý brutální český design skla: vytvořil okno z odlitků, kde každá tabulka má jiný vzorek, a zabarvil je hospodskou žlutí.
Další postup Tomáše Zelenky by měl spočívat v imitaci vlastností určitých průmyslových materiálů, ve vizuálním přetváření „neekologických“ efektů, úkazů, které člověk vytvořil nechtěně (umělé světlo uvnitř umělé hmoty). Této umělosti, nadpozemskosti využívá Zelenka k tomu, aby oklamal diváka, i k tomu, aby umělecky demonstroval kouzlo nechtěného. Nežasne však nad estetikou průmyslové techniky, jen ji rafinovaně používá ke svým konceptuálním průzkumům umělého světa.
(lin)





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…