Časopis Umělec 2001/3 >> Tradiční krása Přehled všech čísel
Tradiční krása
Časopis Umělec
Ročník 2001, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Tradiční krása

Časopis Umělec 2001/3

01.03.2001

Viktor Kolář | projekt | en cs

Ve svém projektu Hometown se Krzysztof Zielinski vrací do krajiny dětství a dospívání v rodném městě. Jeho úsilí začalo v potemnělých, podmračených dnech podzimu. Posléze přišel sníh a na fotografiích se objevila neurčitost kontur a propadání do hlubších vrstev. Spíše než o úhel pohledu, jde ve snímcích o hledání vnitřního zrcadlení, nenápadnou polaritu objektů, spojených do vzájemnosti stezkou, potokem, rozpadajícím se plotem. Zielinski se vydal hledat bod, průsečík, ze kterého by znovu spatřil místa velké vnitřní intenzity a významu. Do jeho nenápadných fotografií se začala vkrádat krása prožitku, jež příliš nesouvisela s atraktivitou místa, architektury, jejich významu mezi ostatními. Jeho kategorie krásy je tradičního rázu, je platbou za hledání vnitřního území jiným neviditelného, ale díky fotografii
existujícího.
Výsledky svých objevů zaznamenával na film 35 mm. Fotografie jsou však blíže šedé a tlumené barevnosti, než je obvyklé u saturované barevnosti rodinných alb. Krzysztof Zielinski nám předkládá fotografie beze stopy sentimentu a gesta naléhavosti. Vedle velké míry intimity, jež přinášejí, je tu i rozsáhlý interpretační prostor, ticho a konečně sevřenost. Místa, kde se všechno odehrálo, nesou stopy času, transformace. Co se tam odehrává dnes, nám nepřipadá důležité, vnitřní život jeho fotografií tepe větší naléhavostí.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…