|
Alena Boika
|
commentary
|
01.01.2007
|
PŘEPADENÍ GALERIE MARATA GUELMANA: PRAVDA LEŽÍ NĚKDE VEDLE (O ČERNÉM)
|
21. 10. 2006 desítka mladíků zničila výstavu Alexandra Džikii a kanceláře galerie Marata Guelmana. Útočníci postavili pracovníky galerie ke zdi a sebrali jim telefony. Pogromisté měli kožené oděvy a byli bez masek. Pracovali organizovaně a beze slov. Všechno se odehrálo během 10 minut. Podle názoru Marata Guelmana se jednalo o zastrašovací akci. Nedošlo k žádné krádeži, byl však surově zbit… |
|
Konstantin Akinsha
|
commentary
|
01.02.2006
|
MOZART A SALIERA
|
Když jsem na konci ledna přijel do Vídně, město bylo maniakálně posedlé třemi tématy: Mozartem, jehož jubileum spustilo nesnesitelnou lavinu vizuálního a zvukového kýče, Klimtem, jehož malby (včetně takzvané Golden Adele) musely být po letech mezinárodních tahanic svěšeny ze zdí Belvederu a vráceny právoplatným majitelům, a samozřejmě tématem Saliera, slánkou Benvenuta Celliniho, která byla… |
Spunk Seipel
|
commentary
|
01.01.2006
|
TRENDY
|
Umělecká scéna je podivná. Téměř každý rok vyhlásí nový trend, jako by chtěla dohnat rychlost světa módy. Ten, kdo trend rozpozná první, je zahrnován obdivem. A abychom se nestali staromódními, je třeba trend rychle využít a opustit ještě dřív, než dosáhneme skutečného cíle. Ještě včera to byli Becherovi studenti (jen neradi na to vzpomínáme, ale Ruff, Struth, Becker a Gursky byli ještě nedávno… |
|
Tony Ozuna
|
commentary
|
01.01.2006
|
UMĚLCI V ŘÍŠI DIVŮ
|
Před několika lety věnoval Umělec jedno číslo (3/2003) tématu „konec pohádky“ a Jiří Ptáček ve svém článku Konec pohádky (mezi pohádkou a Václavem Stratilem) pokáral anglického vypravěče Lewise Carrolla za to, že potřeboval kouzelné zrcadlo, aby se malá Alice dostala do pohádkové země za hranice světské reality. Ptáček si myslí, že by za to neměl být kritizován jen Carroll, protože jsou to možná… |
Jiří Ptáček
|
commentary
|
01.02.2005
|
IBCA – PRAGUE BIENNALE 2: DVĚ NÁVŠTĚVY NAJEDNOU
|
Na začátku roku si švýcarský nakladatel Oliver Kielmayer domluvil schůzku v redakci Umělce. Chtěl se poradit. Přijal nabídku Národní galerie v Praze ke kurátorskému hostování na Mezinárodním bienále současného umění (IBCA). Neměl prý ponětí, že vstupuje do chaotické roztržky mezi IBCA a Prague Biennale 2.
IBCA pořádá tým Národní galerie v čele s generálním ředitelem Milanem Knížákem. Prague… |
Travis Jeppesen
|
commentary
|
01.02.2005
|
VYLOUČENÍ BOJOVNÍKA BEZ PŘÁTEL
|
Proč čteme umělecké časopisy? Promiňte, ale to je otázka, která musí být občas položena. Odpověď se totiž časem mění podle postavení, statusu člověka a podle jeho vztahu ke zbytku tak zvaného uměleckého světa, pokud nějaký takový vůbec existuje. Čteme, protože na těch lesklých stránkách hledáme nějakou projekci nás samotných? Abychom drželi krok s nejnovějšími trendy a nezůstávali pozadu? Zajímá… |
Gabriela Bukovinská-Kotíková
|
commentary
|
01.02.2005
|
REAKCE NA ČLÁNEK JIŘÍHO PTÁČKA "INSIDER, BEZ INSIDERA, …"
|
Umělec 1/2005 přinesl kritickou recenzi Jiřího Ptáčka Insider, bez insidera... na kolektivní výstavu Insiders. Proběhla v brněnském Domě Pánů z Kunštátu a v pražské galerii Futura. Sledovala důležitou linii estetiky generace 2. poloviny 90. let založenou na principech „udělej si sám“, jež se nehodí ani „do galerie, ani do bytu“ (P. Morganová). Ptáček vytkl kurátorce Pavlíně Morganové zjednodušení… |
|
Pavlína Fichta Čierna
|
commentary
|
01.01.2005
|
TRAJA MUŽI NA ŽIVOT A JA
|
Štvrtým mužom, ktorého som zámerne v názve utajila, bol môj sused Kamil. Zvykali sme si na seba dlho. On osamelý starý mládenec, rodák z Rosiny. Ja prisťahovalkyňa, v izolácii, ktorú prináša materstvo. Vedel ma vždy namosúriť, keď sa srdnato vyzvedal, kam idem a na čo, opretý v okne na barlách.
Skonal tohto roku, v slnečný májový deň. Vyzeral biedne. Ráno som mu bola dať na čelo – asi jediný –… |
|
Maria Rus Bojanová
|
commentary
|
01.04.2004
|
MNAC
|
Inaugurace nového Národního muzea současného umění v Bukurešti, která proběhla na konci října, nakonec spustila boom, který rumunská umělecká společnost potřebovala, aby se dostala ven ze svého transformačního zápasu. Muzeum leží ve východním křídle Ceauşeskova paláce na ploše 16 000 m2, což jsou „pouhá“ 4 % z 400 000 m2 celkové rozlohy obrovské budovy, která je druhou největší na světě – po… |
|
Jiří Ptáček
|
commentary
|
01.04.2004
|
REVOLUCE S OSTRAHOU
|
Bukurešťskssé MNAC sídlí na bizarním místě. Paměť jednoho z největších architektonických výstřelků pozdního komunismu, Ceauşeskova Paláce lidu, nelze jen tak vymazat. I když se do něj nastěhuje demokratický parlament z jedné strany a muzeum současného umění ze strany druhé, stejně na vás jeho génius loci dýchne už při vstupu do areálu. To když vás zastaví patrola (demokratického parlamentu) a… |
|