Pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané... All articles DIVUS LIVE (blog)
[b]Pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané...[/b]

Pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané...

04.02.2020 10:17

Slavka Kneppo | en

Ohlédnutí za Art Basel

Česká stopa: Prestižní galerie jako je Pace/McGill Gallery, Howard Greenberg Gallery nebo Kicken Berlin Gallery uvedly českou meziválečnou fotografii autorů Jaroslava Rösslera, Josefa Sudka, Františka Drtikola nebo Jaromíra Funkeho.

Letošní 50. ročník Art Basel přilákal celkem 93 000 návštěvníků a sběratelů z 80 zemí světa. 290 prémiových galerií představilo umělecká díla od počátku 20. století až po současnost. Hlavní sektor přehlídky, tradičně v prvním patře výstavního prostoru, představil 232 předních galerií z celého světa nabízející umění nejvyšší kvality. Veletrh ukázal vzestupný trend prodeje prostřednictvím galerií jak soukromým sbírkám, tak i institucím. Kromě hlavního veletrhu stály za návštěvu i ty přidružené: Volta, Liste a Photo Basel, k tomu doprovodné programy a výstavy v místních institucích, které kvalitou daleko přesahují hranice města tj. Kunsthalle Basel, Kunstmuseum, Tinguely muzeum nebo Fondation Beyeler.

Jen půl hodiny před zahájením VIP preview v úterý 16. června (vernisáž pro vybrané sběratele předcházející oficiálnímu otevření pro veřejnost - pozn. redakce), byl super sběratel Steven Cohen spatřen na stánku proslulé Pace Gallery (asi měsíc před veletrhem údajně koupil v aukci sochu králíka z nerezové oceli Jeffa Koonse za rekordních 91 milionů dolarů). O něco později ve stejný den oznámil její prezident Marc Glimcher, že prodali 70 procent své nabídky ještě před 17. hodinou, kdy preview začíná. „Veletrh je letos opravdu impozantní,“ řekl Glimcher a zároveň pomlčel o tom, zda je Cohen jedním z jeho kupců a dodal, že pověsti o těžkých časech na trhu s uměním jsou opět velmi přehnané.

Pace nebyla jedinou galerií, která podle všeho zaznamenala skvělé prodeje. Hauser & Wirth už v den zahájení uvedli, že prodali už 30 děl a to i prostřednictvím katalogu, který byl zveřejněný již před začátkem Art Baselu. A výčet skvělých obchodů může pokračovat: Dílo americké abstraktní malířky Joan Mitchell z roku 1967 od galerie David Zwirner našlo nového majitele za více než 6 milionů dolarů a obraz Gerharda Richtera z roku 1966 za 20 milionů dolarů prý obohatí významnou soukromou sbírku v USA. Galerie Richard Grey prodala obraz žijícího amerického umělce Alexe Katze Summer Triptych (1985) za 1,7 milionu dolarů a překonala tím jeho aukční rekord (1,2 milionu dolarů).

Snad nejvíce diskutovaným artefaktem veletrhu bylo dílo umělce, který se nedávno stal nejdráže prodaným žijícím umělcem na aukci díky zmíněnému králíkovi. Obrovské srdce Jeffa Koonse Sacred Heart ze série Celebration bylo ve stánku galerie Gagosian vtipně umístěno hned vedle velkého Warholova obrazu dolaru. Majitel slavné galerie Larry Gagosian si cenu za Koonse nechal tajnůstkářsky pro sebe, ale několik zdrojů znalých poměrů odhadovalo jeho hodnotu na 14-15 milionů dolarů. Na stánku galerie Mnuchin byla Koonsova ikonická busta Ludvíka XIV z nerezové oceli z roku 1986 (ze stejné série jako králík) nabízena za 10 milionů dolarů, avšak v úterý odpoledne ještě nebyla prodána. Zdálo se, že se u Mnuchina cítí jako doma i vzhledem k tomu, že zakladatel galerie Robert Mnuchin byl oním dražitelem, který vybojoval rekordního Koonsova Králíka v aukci, údajně, jak už bylo řečeno, pro sběratele Cohena.

Art Basel ale není jen hlavní sekce. Sektor Features prezentoval 24 ambiciózních kurátorských projektů, 18 sólových prezentací mladých mezinárodních galerií v sektoru Statements pro sběratele objevilo mladé umělecké talenty, které tam měly možnost získat prestižní cenu Baloise Art Prize. Na Unlimited byla předvedena monumentální díla překračující velikost tradičního stánku. Návštěvníky zaujalo kontroverzní dílo Open Secrets od mladé americké umělkyně Andrey Bowers dokumentující sexuální přestupky a následná trestní oznámení, která byla vznesena proti 200 mužům v rámci hnutí #MeToo. Část byla odstraněna poté, co se stala zdrojem sporů v sociálních médiích. Představovala totiž obrázek z tweetu spisovatelky Heleny Donahue dokumentující modřiny způsobené bývalým kolegou z redakce časopisu VICE Michaelem Haffordem.

A ještě česká stopa: Prestižní galerie jako je Pace/McGill Gallery, Howard Greenberg Gallery nebo Kicken Berlin Gallery uvedly českou meziválečnou fotografii autorů Jaroslava Rösslera, Josefa Sudka, Františka Drtikola nebo Jaromíra Funkeho.

Nejslavnější veletrh světa Art Basel již ohlásil, že své brány v příštím roce veřejnosti otevře 18. – 20. června.






04.02.2020 10:17

Comments

There are currently no comments.

Add new comment

Recommended articles

Wicked / Interview with Jim Hollands Wicked / Interview with Jim Hollands
“A person must shake someone’s hand three times while gazing intently into their eyes. That’s the key to memorizing their name with certainty. It is in this way that I’ve remembered the names of 5,000 people who have been to the Horse Hospital,” Jim Hollands told me. Hollands is an experimental filmmaker, musician and curator. In his childhood, he suffered through tough social situations and…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
The Top 10 Czech Artists from the 1990s The Top 10 Czech Artists from the 1990s
The editors of Umělec have decided to come up with a list of ten artists who, in our opinion, were of crucial importance for the Czech art scene in the 1990s. After long debate and the setting of criteria, we arrived at a list of names we consider significant for the local context, for the presentation of Czech art outside the country and especially for the future of art. Our criteria did not…
Terminator vs. Avatar: Notes on Accelerationism Terminator vs. Avatar: Notes on Accelerationism
Why political intellectuals, do you incline towards the proletariat? In commiseration for what? I realize that a proletarian would hate you, you have no hatred because you are bourgeois, privileged, smooth-skinned types, but also because you dare not say that the only important thing there is to say, that one can enjoy swallowing the shit of capital, its materials, its metal bars, its polystyrene…