DIVUS PRAHA: PERLOVÉ FILMY >> Nanuk, člověk primitivní - Nanook of the North <<
[b]PERLOVÉ FILMY[/b] >> Nanuk, člověk primitivní - Nanook of the North <<

PERLOVÉ FILMY >> Nanuk, člověk primitivní - Nanook of the North <<

28.08.2015 20:30

DIVUS PERLA | en

Nanuk, člověk primitivní , jeden z nejslavnějších a nejkontroverznějších dokumentů v historii filmu, je zároveň první celosvětově úspěšnou etnografickou fikcí a prvním dokončeným filmem režiséra, dobroduha a průzkumníka Roberta J. Flahertyho.

Robert Flaherty / USA / 1922 / 79 min
Němý film s hudbou a anglickými mezititulky
„Rok v životě inuitského lovce“


Nanuk, člověk primitivní , jeden z nejslavnějších a nejkontroverznějších dokumentů v historii filmu, je zároveň první celosvětově úspěšnou etnografickou fikcí a prvním dokončeným filmem režiséra, dobroduha a průzkumníka Roberta J. Flahertyho.
Snímek zachycuje rok v životě inuitského lovce Nanuka a jeho rodiny, která bojuje o přežití v Hudsonově zálivu v arktické části Kanady. Stavba iglú, cesty kajakem, obchod, rybolov, putování na saních, ale také dětské hry a kouzelné výjevy z rodinného života tvoří nostalgický filmový hold kultuře, kterou Flaherty dobře znal a obdivoval. Ve snaze zprostředkovat její ideální obraz ovšem záměrně eliminoval řadu probíhajících změn způsobených kontaktem s modernitou. Některé scény – například slavný lov mrože – jsou zcela inscenované. Přesto Nanuk není fikce, akce jsou skutečné, Inuité jsou skuteční, stejně jako nasazení, se kterým spolu s režisérem konstruují filmový obraz pomalu se vytrácející vlastní kultury.

Projekci bude předcházet zasvěcení do okolností jeho vzniku. K filmu zazní překvapující hudební doprovod.





28.08.2015 20:30

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…