DIVUS PRAHA: USELESS | výstava
[b]USELESS |[/b] výstava

USELESS | výstava

27.09.2012 18:00 - 20.10.2012

Divus | en cs

Čtvrtek 27.9.2012 18:00

Useless: Darina Alster, Kateřina Olivová, Blanka Jakubčíková, Karolína Kohoutková, Šárka Mikesková, Jana Kochánková, Klára Břicháčková, Marie Štindlová a Lenka Klodová Useless ze Života bez Brada Pitta: Eva Jaroňová a Pavla Kantorová, Klarisa Kleinerová, JanaP, Lucie Sedláková, Anita Somrová, Barbora Trnková a Barbora Zelničková Zahrají: Barbora Zelničková - Ticho de rouge a Sitcom a Sonja Neverstop

Výstava koncipovaná podle kritéria nepoužitelnosti, neužitečnosti, nepřizpůsobivosti a sebedestruktivní umanutosti. Tvoří ji umělkyně, jež mají potenciál být fatální pohromou pro kurátory a organizátory výstav. Existuje skupina žen - umělkyň, ke kterým máme ambivalentní vztah. Jejich výtvory nám připadají podivné, nesrozumitelné, komplikované a zároveň fascinující. Tento fenomén jsme shrnuli do zdánlivě hanlivého pojmu „neužitečné“ – nebo lépe anglicky „useless“, kdy se k významu „neužitečnosti“ přidává ještě „nepoužitelnost“ a „nevyužitelnost“.

Pak jsme zjistili, že pojem nepoužitelnost – neužitečnost lze použít jako téměř jediné kritérium, jak poznat umění ještě v době, kdy jej obklopuje nepochopení a pro tuto nevhodnost pak čelí odmítání v uměleckém provozu. Takové umělkyně neberou ohled na technické možnosti galerií, fyzikální zákony, nálady obyvatelstva, mentální pochody blízkých a intelektuální konstrukce organizátorů, kurátorů – tedy mají idealistický přístup k možnostem současného výstavního průmyslu. Téměř vždy se dostávají do rozporu s koncepcí výstav a pokoušejí vstřícnost hostitelské organizace. Neustále testují, co svět vydrží: jako by to byl jen jejich vlastní experiment. A přece v tom není ani náznak sobectví, jen obrovská snaha učinit zázrak.

(Lenka Klodová, Ivan Mečl a Spunk Seipel)


Noviny Useless ke stažení ve formátu PDF.

Useless umělkyně: Darina Alster, Kateřina Olivová, Blanka Jakubčíková,
Karolína Kohoutková, Šárka Mikesková, Jana Kochánková, Klára
Břicháčková, Marie Štindlová a Lenka Klodová

Useless ze Života bez Brada Pitta: Eva Jaroňová a Pavla Kantorová,
Klarisa Kleinerová, JanaP, Lucie Sedláková, Anita Somrová, Barbora
Trnková a Barbora Zelničková

Zahrají: Barbora Zelničková - Ticho de rouge a Sitcom a Sonja Neverstop

USELESS na Faceboku





27.09.2012 18:00 - 20.10.2012

Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.