Časopis Umělec 2007/3 >> Krev Přehled všech čísel
Krev
Časopis Umělec
Ročník 2007, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Krev

Časopis Umělec 2007/3

01.03.2007

Marisol Rodríguez | landscape | en cs de es

Andy Warhol v 50. letech způsobil kolaps avantgardního diskurzu, protože nacházel vhodné umělecké objekty či náměty v jakémkoliv prostředí a zpracovával je pomocí techniky masové reprodukce, jako je sítotisk. Podle Warhola se umění netýkalo života, uměním mu byl sám život, z něhož stačilo zachránit pouhé momenty a označit či přeznačkovat jimi ucelený zážitek všednosti. Žiju v Ciudad de México a na Warhola musím myslet pokaždé, když beru ráno do rukou noviny, z nichž div necrčí krev. Mohu si být jistá, že na první stránce najdu alespoň jednoho popraveného, někoho, komu usekli hlavu, nebo možná jako včera fotku dítěte, které ubila a ukousala jeho nedospělá matka. Násilí v umění je námět, o němž se toho nenapsalo málo. Nicméně se tak dělo z hlediska podle teoretiků už téměř překonaného paradigmatu hloubky, snažícího se estetizovat život. Mají snímky městských fotoreportérů nějakou uměleckou platnost? A jestli ne, proč? Jak to, že se po celém světě vystavují obrazy a videa, které se k násilí vyjadřují vyumělkovaně, a proč na druhé straně není umělecky – a politicky – korektní uspořádat výstavu na oslavu například po celá desetiletí publikovaných fotoreportáží v La Prensa, nejdokonalejším příkladu bulvárního plátku? V posledních letech se u nás dost povrchně hledalo něco, co by mělo být určující pro naši identitu. V módě bylo dávat najevo snahu „zachránit a zachovat“ indiánské a lidové „zvyky a tradice“, ovšem zbavené významu a zasazené do nového kontextu v drahých průmyslových a módních designech, propagovaných na trhu jako gesto zvyšující spotřebu národních výrobků, což nejen posiluje naše renomé v soutěžích, ale navíc prý podporuje vytváření pracovních příležitostí v odloučených komunitách. Stálo by za to vyhodnotnit, zda nás jako zemi skutečně definuje toto kulturní bohatství, zdánlivý smír a soulad mezi natolik rozdílnými lidmi. Nebyly by pravdivější vizitkou spíše násilí, korupce a nejhroznější zločiny páchané společností a vládou? Není snad hodnotnější prezentovat vlastní realitu takovou, jaká opravdu je, než se odvracet k jiným, kos- KREV mopolitnějším končinám a maskovat naši skutečnost mezinárodním stylem, který z ní smývá veškerou původní syrovost? Taková volba by mohla vést k pokusům o reflexi a snad i k občanské aktivitě, v níž bychom se mohli konfrontovat sami se sebou právě prostřednictvím té temnější části naší identity, toho nejhoršího z naší reality. Bohužel ale není vůbec jasné, jaký tržní prospěch by to mohlo přinést umělcům a galeristům. Takže se raději nadále veselme v naší sladké společnosti, těšme se z jejích „kulturních“ produktů, její internacionálnosti a tolik uspokojivé nejednoznačnosti.



Ciudad de México, srpen 2007




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…