Časopis Umělec 2008/1 >> Editorial 1-2008 Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2008, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Editorial 1-2008

Časopis Umělec 2008/1

01.01.2008

Ivan Mečl | editorial | en cs de es

Pracujeme jako staří lidé, a přece jsme děti víc než kdykoli před tím. Obklopujeme se přenosnými zázraky, a proto nevíme, s čím zacházíme. Snažíme se žít v bezpečí, a přece nevíme, v čem spočívá. Mnozí z nás ztratili čas, ale mají věci. Máme rádi věci a jejich názvy nám krásně znějí. Milujeme je a ony nás ne. Dojatí z jejich nabytí a nešťastní z jejich ztráty. Nešťastní, bez času, z neopětované lásky a stále v pohybu. Zapomeňme na kulturu. Nevíme, co to znamená. Slovo kultura je na konci své významotvorné historie, protože je berlou kdejaké hlouposti. Nač mít ministerstvo jakési abstraktní kultury, když máme kulturu pivní, kulturu stolování, právní kulturu, poslaneckou kulturu a kulturu plísňovou či jogurtovou. Kultura bez přívlastku je podvod. Umění se snaží být vědou. Zabývá se filosofií, sociologií, psychologií a chce být jedním ze zdrojů pedagogiky. Chce být politické, ale uchovat si charisma undergroundu, ne-politiky. Chce být komoditou. Zesměšňuje populární kulturu, společnost toužící po majetku a nabádá k pokoře, ale spotřebovává nezanedbatelné finanční dotace a využívá ke své prezentaci celé výstavní komplexy. Současné umění chce být vším, a přesto zůstat výjimečné. Protože umění samo už znamená málo, protože znamená příliš mnoho. Současný umělec je jako Švýcarsko. Je jako země, která si chce zachovat neutralitu ve hře a přece být na straně vítězů, ať se jím stane kdokoli. Umělec nemusí vědět mnoho, ale chce se vyjadřovat ke všem fenoménům současnosti. Není odvětví, kam by nestrkal nos, ale chybuje-li, počítá s uměleckou imunitou. Jediné, z čeho má strach, je pojem umění, který chce naplňovat a neudělat chybu. Myšlenkový proces bez hmatatelného výsledku lze nazvat leností. Lenost se dnes neodpouští. Aktivita je univerzální řešení pro současnost. Stát na místě se nevyplácí. Ke skutečné pasivitě je zapotřebí odvaha. Živý člověk mluví. Chytrý živý člověk píše. Mrtvý mlčí. Mrtvý líný člověk. Vzdát se pojmu dává naději najít smysl.





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.