Časopis Umělec 2005/1 >> Zamotat pohádku _ Marie Hladíková Přehled všech čísel
Zamotat pohádku _ Marie Hladíková
Časopis Umělec
Ročník 2005, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Zamotat pohádku _ Marie Hladíková

Časopis Umělec 2005/1

01.01.2005

Ivan Mečl | nové tváře | en cs

V lese zimního království žije princezna oživující zvířátka, která skládá z vybělených kostí. Opice potulující se kolem nachází v závěji rudou růži. Jen o vlásek ji mine z nebe vystřelený šíp. Na zimní království míří hordy krvežíznivých andílků. Jako první jsou zákeřně zabiti dva princové. Vyděšená princezna prchá z místa krveprolití, ale je také zasažena. Ve smrtelné křeči si vyrve srdce z hrudi a její krev zbarví sníh. Na pomoc do boje proti milionům nebeských zlomyslníků vyráží hrdinný králíček. Na cestách však tráví příliš mnoho času. Je symbolem pomoci, která nikdy nedorazí. Andělé po vyvraždění království sami mizí. Nevědí totiž, že princeznu zachrání opice, která vše přežila. Vloží princezně do hrudi nalezenou růži a za to si odnese srdce, které zapadlo do sněhu. Tak končí desetiminutový videopříběh Marie Hladíkové.
Je to jediná pohádka, kterou zatím dopověděla do konce. Jako správný pohádkář se nesnaží vysvětlovat, proč se stávají věci, o kterých vypráví. Takhle to ve světě pohádek prostě chodí. Je zástupcem pohádkářek, které mísí magii a lásku s ohněm a krví. A dělá to tak upřímně, až je to pro ni nebezpečné. Je to asi stejná odvaha, se kterou vstupovala na scénu Veronika Drahotová se svými obrazy a objekty v druhé polovině devadesátých let. Umění, které otevřeně hovoří o citech, není jednoduchou cestou a je snáz napadnutelné než konceptuální přístup. Těch, kteří se nenechali odradit nebo se naopak nestali ilustrací a dekorací, je jen velmi málo. Pokud se nepřikloní k jednomu z několika lákavých současných stylů, má šanci se stát výraznou alternativou nejen „hype“ proudu ale i nejmladší „postprodukci“ v současném umění.
I většinu dalších prací tvoří fragmenty z vlastních pohádek. Některé jsou na hranici rouhání, jako například opice pouštějící si papírového draka napnutého na krucifixu. Je to jeden ze způsobů, jak dostat Krista zpět do nebe, domů. Některé se odehrávají v oblastech kolem předpeklí a očistce. Polidštění netopýři tančí nad „černou dírou“, jeleni a srnky pijí z jezera plného krve a labutě, které při důvěrném setkání utvořily svými krky symbol srdce, se zároveň probodly jako jednorožci. Lidé do příběhů nezasahují. Podobají se tím trochu smutným bajkám, v nichž se vypráví o tom, jak se touha po výškách odráží v hlubinách bezmoci, jak bolest vykupuje slast, o chytrosti, o naivitě nebo o přátelství. Je v nich ale stále dost nadsázky, která je ochraňuje před sentimentálním klišé.
Zatím se nevyskytl žádný materiál ani forma, na které by technicky ztroskotala. Na kresbách, dřevorytech, instalacích i videu je znát preciznost provedení a znalost technologií. Snad jen u pohádky bych se přimlouval za citlivější a méně popový hudební doprovod.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…