Časopis Umělec 1999/2 >> Jaké bude příští ARCO? Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 1999, 2
2,50 EUR
3 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Jaké bude příští ARCO?

Časopis Umělec 1999/2

01.02.1999

Vladan Šír | obchod | en cs

Několik týdnů po skončení významného a prestižního veletrhu umění v Madridu, ARCO (11. - 16. 2.), se ve španělském hlavním městě rozhořela debata o jeho budoucím vývoji. Ředitelka veletrhu Rosina Gómez Baena se při hodnocení letošního ročníku dostala do sporu s generální ředitelem výstaviště Ifema Fermínem Lucasem ohledně výběru vystavovatelů.
Spor začala nenápadná informace o tom, že počet návštěvníků letos oproti loňsku poklesl o 8,5%. Baena se nenechala nijak znepokojit a prohlásila, že nižší počet diváků je jejím záměrem, protože chce, aby veletrh "byl určen profesionálům". O počet návštěvníků ale ani tak nejde, což ukázal další vývoj sporu. Na ARCO se přihlásilo celkem 382 galerií, z čehož 149 žádostí bylo zamítnuto. Odmítnutí galeristé se spojili a začali vyvíjet tlak na generální ředitele Lucase, aby donutil Baenovou uvolnit kritéria výběru vystavujících.
V současnosti se tedy rozhoduje o tom, zda Lucas Baenovou nahradí jinou osobou, která bude "více věřit v celý projekt". Ředitelka veletrhu má ovšem velmi silnou podporu mezi prestižními španělskými galeriemi, které hrozí, že, budou-li zmírněna kritéria, příštího ročníku se nezúčastní. Tím by pověst veletrhu značně utrpěla a nezachránila by ji ani účast španělského monarchy.
Fermín Lucas ovšem nemůže popřít, že jinak byl letošní ARCO úspěšný. Zúčastnilo se jej celkem 233 galerií z 27 zemí, což je o třicet více než loni. Nejvíce bylo pochopitelně zastoupeno Španělsko (97), následované Francií, jíž byl letos veletrh věnován. Z Portugalska přijelo 15 galeristů a z Latinské Ameriky přijelo 18 vystavovatelů.
Z České republiky se na ARCO vypravila pouze pražská Galerie MXM, která se zapojila do program East Wind - West Wind a stala se jednou ze sedmi východoevropských účastníků. Mezi ostatními byly galerie s Maďarska, Polska a Slovinska.
MXM do Madridu přivezla kolekci svých kmenových autorů: Karel Malich, Stanislav Kolíbal, Karel Kovanda, Jiří Surůvka, Tomáš Císařovský, Jan Merta, Jiří David. Kromě toho si s sebou galerista Jan Černý vzal také jednu z prací Veroniky Bromové, která byla vystavena v rámci její výstavy na Staroměstské radnici.
Největším tahákem stánku MXM byly Dvojčata Jiřího Surůvky a Skryté podoby Jiřího Davida. Ty se nakonec také jako jediné prodaly. Dvojčata se dostaly do soukromé sbírky v Madridu, zatímco dva Davidovy dvojportréty (Helena Kontová a John Baldesari) si koupila samotná nadace ARCO Foundation. Kromě těchto starších prací přitom MXM přivezla novinky od Malicha, Kolíbala a Merty.
Finanční efekt účasti MXM na veletrhu ale nebyl nijak velký. I přes výhodnou cenu za stánek se galerii vrátila jen polovina nákladů, které na ARCO vynaložila. Lidé z MXM tedy doufají, že přítomnost v Madridu se vrátí ve formě budoucí spolupráce na výstavních projektech. První dva dny veletrhu byly totiž určeny profesním kontaktům. MXM sbírala vizitky kurátorů, sběratelů a galeristů, kteří projevili zájem o některého z vystavených autorů, a prodávala jejich autorské katalogy a knihy.
Účast na ARCO 2000 je pro MXM ale stále otázkou. "Pokud by byla dobrá konstelace jako letos - tedy zvláštní sleva v rámci programu, možná pojedeme," říká Jan Černý. V opačném případě ale bude rozhodování jednodušší. Madrid je daleko, španělské publikum je velkou neznámou a MXM si navíc za současné situace může dovolit účast jen na jednom veletrhu ročně. Přesto je na mnohých veletrzích jedinou galerií ze všech domácích státních a soukromých institucí zastupující autory z České republiky.






Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…