Časopis Umělec 2000/1 >> Juraj Dudáš Přehled všech čísel
Juraj Dudáš
Časopis Umělec
Ročník 2000, 1
30 EUR
33 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Juraj Dudáš

Časopis Umělec 2000/1

01.01.2000

Lenka Lindaurová | nové tváře | en cs

Nar. 1975, v letech 1994-98 studoval v otevřeném ateliéru Rudolfa Sikory na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, v současné době je na stáži v intermediální škole Milana Knížáka na pražské Akademii výtvarných umění
Sociálně laděné instalace a videa Juraje Dudáše využívají všech současných masově mediálních projevů od reklamy až po internet. Dudáš zkouší tato média používat pro vyjádření velmi osobních pocitů. Formou televizního či digitálního kvízu rozmlouvá s vyššími silami, dává dotazník sám sobě, vytváří interaktivní hypertexty. Umělecké objekty prezentuje jako zboží, ovšem zboží ideologické. Obchod s ideemi jakoby diktuje umělec, který je ve skutečném světě monopolních firem bezmocný. Otázka moci a bezmoci se v Dudášově díle objevuje v poměru, který je dán ironickou sebereflexí.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.