Časopis Umělec 2000/1 >> Toys, Boys, Girls Přehled všech čísel
Toys, Boys, Girls
Časopis Umělec
Ročník 2000, 1
30 EUR
31 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Toys, Boys, Girls

Časopis Umělec 2000/1

01.01.2000

Tomodachi no Uranchan (Přátelé Uranové dívky) | japonsko | en cs

Uniforma, kterou každé japonské dítě dostane na začátku povinné školní docházky není jen dresík, který děti nosí k pravidelné výuce, ale i tepláky, školní brašna - všechno. V japonských školách neexistuje žádná individualizace, ani co se týče účesů nebo, v případě děvčátek, například náušnic. Sebemenší výstřelek je zakázán a učitelé si při vybočení zvou žáky a vysvětují jim, že "takhle tedy ne". I v elitních mateřských školách jsou děti občas navlečeni do stejnokrojů. Mají vypracovány barvu a design modelů, které se u jednotlivých škol odlišují. Dokonce styl účesů na těchto školách určují předpisy. Ve větších městech je vidět mnoho mladých dívek, jak si na záchodech luxusních obchoďáků upravují cudnou délku plisovaných sukní. Vyhrnou a podkasají si je v pase tak, že jim sukně sotva zakrývá zadeček. Přes faldové břicho z přebytečné látky si přetáhnou sériový svetr a sako uniformy. Je to pravděpodobně první projev nesmiřitelné individualizace, který zažívají. V televizních show pro teenagery vystupují bezpohlavní pop hvězdy, většinou muži divadelně nalíčeni jako ženy, v sukních s ženským účesem a úplně samozřejmě se stávají těmi největšími patetickými idoly nejmladších. Jejich vizáž je pro Evropana úplně jiným světem. Možná by se dala najít nějaká souvislost s Kabuki (tradičním japonským divadlem), ale myslím, že, přestože je tradice i v současnosti hodně čitelná, musel by ji zpracovávat přímo Japonec, pro cizince-navštěvníka je to nemyslitelné. Uniformy jsou pro Japonce zároveň frustrací i jedním z nejrajcovnějších témat současné japonské pornografie. V knihkupectvích se zcela běžně prodávají časopisy specializované na porno s dívkami ve školních uniformách. Kluci mají zas skvěle vypracovaný styl, jak během dvou minut, opět někde na záchodcích, přetvořit uniformu a seriózní účes v image Bad Boy. Úprava ovšem probíhá pouze v mezích uniformy, např. důmyslném otočením manžet a límce. Myslím si ale, že jim samotným uniforma nijak zvlášť nevadí. Je to prostě fakt, který se dodržuje a dál to neřeší. Stačí jim detail v možnostech nařízení. Kdo s tím má obzvlášť velké problémy, nebo pociťuje exhibicionismus a zálibu v modelech, odjede do Harajuku (čtvrti v Tokiu, kde se monstrózně oblečení ufoni procházejí mezi obchody s použitým oblečením a malými obchůdky plnými cetek a doplňků). Je to nejzajímavější podívaná, bez patetičnosti TV show, jejíž aktéři jsou zcela svobodní v jinak tak upnutém životním stylu. Jsou nesmírně přirození, jak by jim rozvrstvenost a barevnost pulzovala v žilách. Zajímavé je, že tradiční styl kimon a oblečení si ulítává na těch nejšedivějších, přírodních strukturách.j Japonky s tradičním vkusem by na sebe nikdy nevzaly jasnou barvu. Barva rýže v kterémkoliv ročním období jim připadá nejkrásnější. Je to otázka vkusu. Ta symbióza s přírodou je samozřejmě nádherná, ale mezi božskou rýží kvetou křiklavě růžové keře a fialové





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec Top Ten českých výtvarných umělců 90. let podle časopisu Umělec
Redakční okruh Umělce se rozhodl k vyhlášení deseti jmen umělců, kteří podle názoru jeho členů (Lenka Lindaurová, Vladan Šír, Ivan Mečl, Tomáš Pospiszyl a Karel Císař) mají zásadní význam pro českou výtvarnou scénu 90. let. Po dlouhé diskusi, na které jsme si ujasňóvali kritéria, jsme se dostali k určitým jménům, která z mnoha důvodů považujeme za důležitá pro situaci u nás i naši prezentaci…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…