Časopis Umělec 2007/1 >> Alice Nikitinová Přehled všech čísel
Alice Nikitinová
Časopis Umělec
Ročník 2007, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Alice Nikitinová

Časopis Umělec 2007/1

01.01.2007

Lenka Vítková | nové tváře | en cs de

K nejnovějším malbám Alice Nikitinové (1979) by se měly pouštět Coldcutt a anonymní týpci v zářivě barevných pracovních kombinézách by se začali velice zvolna pohybovat. Už její předchozí práce tématizovaly dopravní značky, povrchové nátěry, barevné plochy promítající se do zorného pole obyvatel města. Reprodukováním povrchů a potlačením obličejových partií se dostává k podstatě vizuálních informací v urbánním prostředí, pro něž je typická znakovost a anonymita. Ačkoli Nikitinovou fascinují zářivé barvy, stále obrací pohled k zemi – a obyčejným předmětům i obyčejným pracovníkům velkoryse dopřává monumentalitu. Do jejího dialogu s historií umění (socialistický realismus, Malevič, Piccasso, dada) se promítají její česko-ukrajinské kořeny, střední umělecké vzdělání získané v Kyjevě a jemný ironický humor, který jí dovoluje, aby do spořádané geometrické abstrakce s horizontálními barevnými pruhy zařadila jeden pruh chlupatý. I malby podle kreseb Saši Kirpičnikova mají historický přesah. Dětské kresby nadepsané autorem Pokoření kosmu pocházejí patrně z šedesátých let, kdy se ještě věřilo, že se v roce 2006 budeme o prázdninách procházet po Marsu. Ale aby je mohla použít jako východisko k stejnojmennému obrazovému cyklu, musela si jich Alice všimnout na zemi vedle kyjevské popelnice. O Nikitinové by se dalo hovořit jako o koloristce a málokterá současná malba je tolik založená na barvě. Neustále ovšem přesahuje k objektu či enviromentu a používá konceptuální přístupy. To ji odlišuje nejen od dalších absolventů malířské školy koloristy Jiřího Sopka na pražské AVU ale i od většiny představitelů současné české malby. Cyklus různě namalovaných bot vznikl kvůli zatím nerealizovanému plánu Avděje Ter-Oganjana uspořádat šest stejných výstav zároveň v šesti berlínských galeriích. Alice pojala šest pláten s identickou řadou bot jako výčet možností zobrazení malbou. Věci mají výraz – a jak lze zjistit srovnáním šestera exemplářů podobných zátiší, boty Alice Nikitinové se nepřetvařují.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
Obsah 2016/1 Obsah 2016/1
Obsah nového čísla.